Stanisław Kubicki
Wchodzący III (Der Eintretende III)
Datowanie: | 1919 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | farba olejna, tektura, deska |
Rozmiar: | wys. 95 cm, szer. 75 cm; z ramą: wys. 98 cm, szer. 77 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 31.08.2021 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/2103 |
Opis dzieła
Obraz "Wchodzący III" to wersja kompozycji uważanej za jedno z pierwszych dzieł abstrakcyjnych w sztuce polskiej. Formalnie praca czerpie ze spuścizny kubizmu i ekspresjonizmu. Margarete Kubicka, żona artysty, określała ją jako eksperyment kubo-dadaistyczny. Kompozycja powstała po zakończeniu I wojny światowej, po przeprowadzce Stanisława Kubickiego do Berlina, w czasie, kiedy intensywnie obracał się on w kręgu tamtejszej awangardy.
Nieopodal ówczesnej pracowni artysty znajdowała się jedna z kawiarni będących centrum ówczesnego życia towarzyskiego ludzi sztuki, literatury i teatru - Café des Westens (zwanej też Café Größenwahn). Małżeństwo Kubickich często w niej bywało. Jak wspominał syn artysty, obraz "Wchodzący" miał odzwierciedlać postać wkraczającą do tego lokalu, przedstawioną na tle oszklonych drzwi z widocznymi odbiciami reklam i neonów. Niektóre strzępki słów (np. „fin”) odnosiły się też do aktualnych wydarzeń politycznych.
Kompozycja, w której centrum znalazł się zarys sylwetki ludzkiej, stworzona została z nakładających się, jakby stłoczonych, działających symultanicznie płaszczyzn i napisów. Taki zabieg artystyczny odzwierciedla intensywną atmosferę pogrążonego w kryzysie po przegranej wojnie i doświadczonego nieudaną rewolucją listopadową, dekadenckiego Berlina. Odnosi się też do kryzysu samego artysty, który w 1919 miał nieudaną próbę samobójczą. Nie jest to jednak imaginowany autoportret Kubickiego, ale postać symbolicznego flâneura, uczestnika życia wielkiego miasta i obserwatora ówczesnej sytuacji społeczno-politycznej.
Praca została zakupiona do Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od rodziny artysty i pochodzi z szerszego zespołu dzieł, które znajdują się w posiadaniu rodziny w Berlinie.
Paulina Kurc-Maj
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.