Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Derek Boshier

Piłka nożna – Londyn, z serii: Trasy

Udostępnij:
Datowanie: 1975
Technika: fotografia barwna
Materiały:papier fotograficzny, taśma klejąca
Rozmiar:szerokość: 9 cm, wysokość: 150 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 07.09.1982
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/936
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Boshier pokazał w tej pracy zmysł wytrawnego dokumentalisty. Jego Piłka nożna – Londyn to składanka, jaką kupuje się w sklepach z pamiątkami turystycznymi; zestaw kolorowych fotografii; gadżet dla wyjątkowo wyrafinowanych turystów, takich którzy nie chcą oglądać przewidywalnego zestawu zabytków, ale pragną poznać nastrój i klimat londyńskiej ulicy. Tu otrzymują esencję brytyjskiej zwyczajności – komiks, albo lepiej – zapis filmowego ujęcia. Kamera w kolejnych kadrach rejestruje toczące się na ulicy życie: ludzi załatwiających swoje sprawy, przejeżdżające samochody, a dalej prowadzi ona wprost do zakładu bukmacherskiego, którego witrynę zapełniają zdjęcia. Co na nich jest? 77 minuta finału Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 1966 r. i Martin Peters, który strzela bramkę Niemcom. Boshier, wytrawny artysta sztuki pop, wykorzystywał w swoich pracach to, czym żyje masowe społeczeństwo, czyli zestaw motywów, znanych z gazet, reklam, telewizji, kształtujących wyobraźnię milionów.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 632).

Derek Boshier
Derek Boshier

Urodził się w Portsmouth, Wielka Brytania. Ukończył Yeovil School of Art w Somerset (1953-57) i Royal College of Art w Londynie (1959-62). Wielokrotnie uczestniczył w wymianach artystycznych i programach stypendialnych. Wykładał m.in. w Royal College of Art w Londynie (1973-79) i na University of Victoria w Vancouver Island (1975). Uważany jest za czołowego twórcę pop-artu brytyjskiego. Jego prace z początku lat 60. cechował duży format, motywy wiążące przedstawienie z ikonosferą komercjalnych opakowań i komiksu oraz satyryczne komentowanie współczesnego życia społeczno-politycznego. W liście z 1978 do Ryszarda Stanisławskiego, dyrektora...

Inne dzieła tego artysty
Dzieła w tej samej kolekcji