Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Joseph Beuys

My jesteśmy rewolucją [La Rivoluzione siamo Noi]

Udostępnij:
Datowanie: 1971
Technika: offset
Materiały:płótno, papier
Rozmiar:szerokość: 100 cm, wysokość: 190 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 18.08.1981
Numer inwentarzowy:MS/SN/B/116
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Naturalnej wielkości postać Josepha Beuysa wydaje się zmierzać wprost na widza. Charakter tej fotografii narzuca zdecydowany, rewolucyjny, niemal militarystyczny przekaz. Nie chodzi tu jednak o przewrót polityczny czy społeczny, a o „transformację wolną od przemocy” dokonującą się w świadomości ludzi. W haśle My jesteśmy rewolucją zbiega się kilka wątków działań Beuysa. Z jednej strony jego wielka afirmacja sztuki, z jej możliwościami kształtowania rzeczywistości. „Sztuka jest jedyną siłą rewolucyjną”, działaniem, które może wpłynąć na pozytywne zmiany. Stąd jego akcja sadzenia 7000 dębów oraz zaangażowanie w ekologię czy założenie Wolnego Międzynarodowego Uniwersytetu Twórczości i Działań Interdyscyplinarnych (FIU). Z drugiej strony Beuys często podkreślał, że „każdy człowiek jest artystą”, a tym samym każdy ma pracować nad swoją kreatywnością i świadomością. Beuys poprzez hasło My jesteśmy rewolucją apeluje do każdego człowieka o odkrycie w sobie twórczego potencjału i wzięcie udziału w kształtowaniu „rzeźby społecznej”.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 896).

Wystawy

Joseph Beuys. Obrzeża Europy. Z kolekcji: Joseph Beuys. Polentransport 1981, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 1997-09-05 - 1997-10-05

Joseph Beuys
Joseph Beuys

Joseph Beuys urodził się w Krefeld. Dzieciństwo spędził w Kleve, znajdującym się przy granicy niemiecko-holenderskiej. Na obszarze tym ciągle żywa była tradycja celtycka, która miała silny wpływ na Beuysa i której wątki często napotykamy w jego dziełach.W latach 1947–1952 Beuys studiował rzeźbę w Kunstakademie w Düsseldorfie. Jego spuścizna artystyczna jest dość hermetyczna dla widza, który nie zna jego idei. Dla samego artysty ważny był nie tyle obiekt, który stworzył, ile myśl, która do powstania tego obiektu doprowadziła. Obiekty traktowane były jako nośniki myśli (Vehicle Art). Beuys opatrywał swe dzieła objaśnieniami,...

Inne dzieła tego artysty
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także