Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Vilmos Huszár

Kompozycja - figura ludzka (Siedząca kobieta)

Udostępnij:
Datowanie: 1926
Technika: malarstwo olejne
Materiały:płótno, farby olejne
Rozmiar:szerokość: 54 cm, wysokość: 61 cm, szerokosc z rama: 56,5 cm, wysokość z rama: 62 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 20.11.1931
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/35
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Tytuł sugeruje, że praca przedstawia kobietę, zamiast tego widzimy kompozycję abstrakcyjną, zbudowaną z prostych figur geometrycznych i barw podstawowych oraz z bieli i czerni. Dopiero, gdy wytężymy wzrok i uruchomimy wyobraźnię, możemy, z niemałym trudem, dostrzec tytułową siedzącą kobietę. W tej pracy obserwujemy kolejny etap w odchodzeniu od założeń grupy De Stijl, którą współtworzył Huszár w latach 1917–1923. Malarz rezygnuje z pionów i poziomów oraz kątów prostych, które były cechą charakterystyczną twórczości holenderskiej grupy. Stopniowo zmierza on w coraz bardziej indywidualnym kierunku. Wychodząc od doświadczeń czystej abstrakcji z kręgu De Stijl, stopniowo zbliża się do sztuki figuratywnej. Tym samym pojawia się główna cecha dojrzałej twórczości Huszára: artysta, bazując na prostych kształtach geometrycznych i czystych barwach, tworzył schematyczne, bardzo uproszczone przedstawienia figuratywne, korzystając ze środków sztuki abstrakcji geometrycznej, stworzył nowy, figuratywny styl.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 222).

Wystawy

Exhibition of Oil Paintings Water Colors Black and White Sculpture Arranged by Société Anonyme, 1926-11-19 - 1926-12-20
Van Doesburg, a new expression of Life, Art and Technology, 2016-02-26 - 2016-05-29
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18

Vilmos Huszár

Węgierski emigrant, po wędrówkach przez Monachium, Paryż, Londyn w 1906 r. na stałe osiedlił się w Holandii. Tam wspólnie z Pietem Mondrianem, Theo van Doesburgiem i innymi artystami, wypracowywał zasady neoplastycyzmu. Ten nowy kierunek w sztuce, powstały pod wpływem filozofii mistycznej, był środkiem do poszukiwania harmonii, czystości formy, zobrazowania abstrakcyjności myśli poprzez najprostsze formy: linie pionów i poziomów, użycie barw podstawowych – koloru czerwonego, żółtego, niebieskiego, a także bieli i czerni. Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak,...

Inne dzieła tego artysty
Zobacz także