Vilmos Huszár

Composition – Figure humaine / Kompozycja – postać ludzka / Siedząca kobieta

Udostępnij:
Datowanie: 1926
Technika: malarstwo olejne
Materiały: płótno, farba olejna
Rozmiar:wys. 61 cm, szer. 54 cm; z ramą: wys. 62 cm, szer. 56,5 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 20.11.1931
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/35

Opis dzieła

Tytuł sugeruje, że praca przedstawia kobietę, zamiast tego widzimy kompozycję abstrakcyjną, zbudowaną z prostych figur geometrycznych i barw podstawowych oraz z bieli i czerni. Dopiero, gdy wytężymy wzrok i uruchomimy wyobraźnię, możemy, z niemałym trudem, dostrzec tytułową siedzącą kobietę. W tej pracy obserwujemy kolejny etap w odchodzeniu od założeń grupy De Stijl, którą współtworzył Huszár w latach 1917–1923. Malarz rezygnuje z pionów i poziomów oraz kątów prostych, które były cechą charakterystyczną twórczości holenderskiej grupy. Stopniowo zmierza on w coraz bardziej indywidualnym kierunku. Wychodząc od doświadczeń czystej abstrakcji z kręgu De Stijl, stopniowo zbliża się do sztuki figuratywnej. Tym samym pojawia się główna cecha dojrzałej twórczości Huszára: artysta, bazując na prostych kształtach geometrycznych i czystych barwach, tworzył schematyczne, bardzo uproszczone przedstawienia figuratywne, korzystając ze środków sztuki abstrakcji geometrycznej, stworzył nowy, figuratywny styl.

Karol Jóźwiak (Cytat za „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 222).

Wystawy

Van Doesburg, a new expression of Life, Art and Technology [2016-02-26-2016-05-29]
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas [2017-04-25-2017-09-18]
Organizatorzy życia. De Stijl, polska awangarda i design [2017-11-24-2018-02-25]
Katarzyna Kobro & Władysław Strzemiński. New Art in Turbulent Times [2018-03-10-2018-09-02]
Wojna domom. Sala Neoplastyczna w solidarności z Ukrainą [2022-06-24-2022-09-11]
Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]
Awangardowe muzeum [2021-10-15-2022-05-01]
Exhibition of Oil Paintings Water Colors Black and White Sculpture Arranged by Société Anonyme [1926-11-19-1926-12-20]
A Polish Avant-garde, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński [2018-10-24-2019-01-14]

Vilmos Huszár

Węgierski emigrant, po wędrówkach przez Monachium, Paryż, Londyn w 1906 r. na stałe osiedlił się w Holandii. Tam wspólnie z Pietem Mondrianem, Theo van Doesburgiem i innymi artystami, wypracowywał zasady neoplastycyzmu. Ten nowy kierunek w sztuce, powstały pod wpływem filozofii mistycznej, był środkiem do poszukiwania harmonii, czystości formy, zobrazowania abstrakcyjności myśli poprzez najprostsze formy: linie pionów i poziomów, użycie barw podstawowych – koloru czerwonego, żółtego, niebieskiego, a także bieli i czerni. Karol Jóźwiak

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty