Vilmos Huszár
Kompozycja
Datowanie: | 1924 |
Technika: | malarstwo temperowe |
Materiały: | tempera, płótno |
Rozmiar: | szerokość: 40 cm, wysokość: 30 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 20.11.1931 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/34 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | nie |
Opis dzieła
Kompozycja pochodzi z okresu, gdy Huszár dopiero co opuścił grupę De Stijl, w związku z tym reguły neoplastycyzmu są tutaj potraktowane dosyć swobodnie. Tym bardziej więc w tej pracy można dostrzec to, co artysta cenił w tym kierunku i co jednocześnie stanowiło dla niego ograniczenie. Kompozycja nadal jest oparta wyłącznie o linie pionowe i poziome, jednakże artysta rezygnuje z prostoty formalnej tego kierunku. Zwielokrotnia linie, miesza ze sobą płaszczyzny barw podstawowych, interpretując sztywne reguły neoplastycyzmu.
Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 224).
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18