Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Vilmos Huszár

Kompozycja

Udostępnij:
Datowanie: 1924
Technika: malarstwo temperowe
Materiały:tempera, płótno
Rozmiar:szerokość: 40 cm, wysokość: 30 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 20.11.1931
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/34
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Kompozycja pochodzi z okresu, gdy Huszár dopiero co opuścił grupę De Stijl, w związku z tym reguły neoplastycyzmu są tutaj potraktowane dosyć swobodnie. Tym bardziej więc w tej pracy można dostrzec to, co artysta cenił w tym kierunku i co jednocześnie stanowiło dla niego ograniczenie. Kompozycja nadal jest oparta wyłącznie o linie pionowe i poziome, jednakże artysta rezygnuje z prostoty formalnej tego kierunku. Zwielokrotnia linie, miesza ze sobą płaszczyzny barw podstawowych, interpretując sztywne reguły neoplastycyzmu.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 224).

Wystawy

Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 2017-04-25 - 2017-09-18

Vilmos Huszár

Węgierski emigrant, po wędrówkach przez Monachium, Paryż, Londyn w 1906 r. na stałe osiedlił się w Holandii. Tam wspólnie z Pietem Mondrianem, Theo van Doesburgiem i innymi artystami, wypracowywał zasady neoplastycyzmu. Ten nowy kierunek w sztuce, powstały pod wpływem filozofii mistycznej, był środkiem do poszukiwania harmonii, czystości formy, zobrazowania abstrakcyjności myśli poprzez najprostsze formy: linie pionów i poziomów, użycie barw podstawowych – koloru czerwonego, żółtego, niebieskiego, a także bieli i czerni. Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak,...

Inne dzieła tego artysty
Zobacz także