Vilmos Huszár

Kompozycja

Udostępnij:
Datowanie: 1924
Technika: malarstwo temperowe
Materiały: płótno, tempera
Rozmiar:wys. 30 cm, szer. 40 cm
Sposób nabycia:dar
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/34

Opis dzieła

„Kompozycja" pochodzi z okresu, gdy Huszár dopiero co opuścił grupę De Stijl, w związku z tym reguły neoplastycyzmu są tutaj potraktowane dosyć swobodnie. Tym bardziej więc w tej pracy można dostrzec to, co artysta cenił w tym kierunku i co jednocześnie stanowiło dla niego ograniczenie. Kompozycja nadal jest oparta wyłącznie o linie pionowe i poziome, jednakże artysta rezygnuje z prostoty formalnej tego kierunku. Zwielokrotnia linie, miesza ze sobą płaszczyzny barw podstawowych, interpretując sztywne reguły neoplastycyzmu.

Karol Jóźwiak (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 224).

Wystawy

Wojna domom. Sala Neoplastyczna w solidarności z Ukrainą [2022-06-24-2022-09-11]
Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]
Awangardowe muzeum [2021-10-15-2022-05-01]
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas [2017-04-25-2017-09-09]
Katarzyna Kobro & Władysław Strzemiński. New Art in Turbulent Times [2018-03-10-2018-09-02]

Bibliografia

Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej. Katalog nr 2, Łódź : Miejskie Muzeum Historii i Sztuki im. J. i K. Bartoszewiczów w Łodzi, 1932.,Minich, Marian, Szalona galeria, Łódź : Wydawnictwo Łódzkie, 1963.,red. Ryszard Stanisławski, Grupa „a.r.”: 40-l

Vilmos Huszár

Węgierski emigrant, po wędrówkach przez Monachium, Paryż, Londyn w 1906 r. na stałe osiedlił się w Holandii. Tam wspólnie z Pietem Mondrianem, Theo van Doesburgiem i innymi artystami, wypracowywał zasady neoplastycyzmu. Ten nowy kierunek w sztuce, powstały pod wpływem filozofii mistycznej, był środkiem do poszukiwania harmonii, czystości formy, zobrazowania abstrakcyjności myśli poprzez najprostsze formy: linie pionów i poziomów, użycie barw podstawowych – koloru czerwonego, żółtego, niebieskiego, a także bieli i czerni. Karol Jóźwiak

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty