Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Udostępnij:
Datowanie: 1926
Technika: brom, fotografia czarno-biała
Materiały:papier fotograficzny
Rozmiar:szerokość: 39,9 cm, wysokość: 29,7 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1984
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/1381
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Kazimierz Lelewicz to fotograf związany z międzywojennym Wilnem i uczeń Jana Bułhaka – twórcy rozpoznawalnego stylu, wypracowanego w ramach piktorializmu (tendencji do uzyskiwania w fotografii efektów właściwych malarstwu, bardzo popularnej w pierwszych dekadach XX w.). W fotografii Praca dwaj pracujący na polu mężczyźni zostali ukazani w szerokim kadrze – w ujęciu o wyraźnie obniżonym horyzoncie i na tle plastycznych kłębów chmur zakrywających niebo. W Pracy można więc odnaleźć echo panoramicznych kompozycji Bułhaka, a także realizację jego postulatu, by organizować zdjęcie wokół uprzednio obranego „malarskiego motywu”. Lelewicz odchodzi od dwóch wyróżników piktorializmu – zamglenia fotografowanych obiektów i zrównoważonego rozkładu tonów. Zamiast nich wprowadza wyraziste kontury i silne kontrasty walorowe. Przede wszystkim skupia uwagę na pracy w polu, nie powiela najważniejszych Bułhakowskich tematów, lecz wyraźnie zbliża się do fotografii reportażowej.

Piotr Słodkowski (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 804).

Kazimierz Lelewicz
Inne dzieła tego artysty
Dzieła w tej samej kolekcji