Leszek Knaflewski

Bez tytułu (dzidy)

Udostępnij:
Datowanie: 1983
Technika: technika mieszana
Materiały: metal, drewno, ziemia, taśma klejąca
Rozmiar:wys. 154 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1988
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/397/1-14

Opis dzieła

Prace pochodzą z okresu współpracy Knaflewskiego z poznańską grupę Koło Klipsa. Artyści pracowali wspólnie nad projektami wystawienniczymi, a w swojej twórczości czerpali z tradycji surrealistycznych. Instalacje powstawały z codziennych przedmiotów, a ich postawą były rysunki Knaflewskiego. W prezentowanych pracach dochodzą do głosu lęki związane z zimną wojną i groźbą nuklearnej katastrofy. Dzidy to prymitywna broń powstała z przeróżnych przedmiotów, które straciły użyteczność w świecie po zagładzie.


Albert Einstein powiedział, że następna wojna (po trzeciej) „będzie toczona na kamienie i pałki”. Na widok rzeźb-przedmiotów wykonanych przez artystów grupy KOŁO KLIPSA, w tym przypadku Leszka Knaflewskiego, chciałoby się dodać „i dzidy”. Przypominają one rekwizyty z filmu o Mad Maxie, wykonane zostały chałupniczo ze wszystkiego, co udało się Autorowi znaleźć, ważne było, aby się trzymały i nadawały do użytku. Mamy w nich drewno, części maszyn, przedmioty zużyte, odpady, powiązane ze sobą byle jak, choć solidnie. Wygląd tej prymitywnej broni jest przerażający – to narzędzie walki, ale i polowania. Jak podkreślali artyści w 1986 r.: „Nasze prace baśń, fantazję wyprowadzają z rzeczywistości. Znoszą granice pomiędzy tym, co nazwane realnym i nierealnym, istniejącym i nieistniejącym. Łączą, a nie dzielą. Wskazują na względność istnienia realnego i realność fantazji w rzeczywistości”.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 936).


Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]
Ultraawangarda. Koło Klipsa i poznański underground lat 80. XX wieku [2024-04-04-2024-07-28]

Leszek Knaflewski
Leszek Knaflewski

Studiował na PWSSP (później ASP, a dziś Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu. Dyplom z malarstwa uzyskał w 1985 roku. W latach 1983–1990 był członkiem grupy Koło Klipsa. Współpracował z zespołami muzycznymi: Art Sound Project, Drum Machina, Kot, Rasa, Sten. Od 1990 roku pracował jako wykładowca. Był profesorem na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego. Od 2003 roku współpracował z Galerią Piekary we Wrocławiu. W ramach grupy Koła Klipsa jej członkowie przygotowywali wystawy, zlokalizowane głównie w Galerii Wielka 19 w Poznaniu. W 1990 roku w Zachęcie...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty