#otwarty Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku

Udostępnij:
Datowanie: 1938
Technika: brom
Materiały:papier
Rozmiar:18 x 24 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/346
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Fotografia przedstawia defilujących marynarzy, w charakterystycznych mundurach z białymi kołnierzami, w białych okrągłych czapkach, krótkich spodniach z getrami, w czarnych butach. Widzimy rzędy karabinów z bagnetami nasadzonymi na lufy. Z boku dwóch oficerów z szablami. Wręcz wydaje nam się, że słyszymy obsesyjny, doskonały rytm wystukiwany przez buty maszerujących żołnierzy.

Autor pragnął jak najlepiej wyzyskać plastyczne możliwości sytuacji: ciekawy wzór, w jaki układają się ludzkie sylwety, interesujące są także możliwości izohelii, specyficznej techniki obróbki zdjęcia, sugestywny jest ostateczny efekt, który ukazuje nieco widmową armię maszerującą ku chwale... Neuman był fotografem i publicystą. Z fotografiami eksperymentował, często też posługiwał się kolażem.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 678).

Jan Alojzy Neuman

Urodził się w Tłumaczu k. Lwowa, zmarł w Tłumaczu k. Lwowa. Fotografik, publicysta, syn Józefa i Bogumiły z Tomżyńskich, w 1937 ożeniony z Krystyną Chróścicką. Studiował na wydziale architektury Politechniki Lwowskiej. Ukończył Graphische Lehr und Versuchsanstalt w Wiedniu. W 1920 ochotnik w Wojsku Polskim. Profesor w Państwowym Liceum Fotograficznym w Warszawie. Prezes Związku Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. Sekretarz generalny Polskiego Komitetu dla Spraw Kongresu Międzynarodowej Fotografii Naukowej i Stosowanej. Członek sekcji fotografii Komitetu Normalizacyjnego. Redagował czasopismo „Leica w Polsce". Autor m.in. opracowań „Almanach...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty