Leszek Knaflewski
Bez tytułu (bawół)
Datowanie: | 1987 |
Technika: | technika własna |
Materiały: | plastik, cerata, tkanina |
Rozmiar: | wys. 190 cm, szer. 95 cm, głęb. 87 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1988 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/398 |
Opis dzieła
Ten bezsensowny, choć nieobojętny, kształt to humanoid zawinięty w wór. Niektórzy twierdzą, że to bawół z głową w kuble – wystają zeń uszy, a kubeł jest pomalowany w czerwone żyjątka... W manifeście Realizm mistyczny z 1988 r. artyści grupy KOŁO KLIPSA napisali: „Syntetyzujemy mistykę, realizm, symbol, ironię [...] Prawem naszego myślenia jest prawo metamorfozy, dopuszczające przekształcenie wszystkiego niemal we wszystko”. Bawół w galeryjnym ekosystemie nie mieszkał sam, był fragmentem precyzyjnie zaplanowanej „całości” – takim to terminem Knaflewski nazywał wystawy grupy w formie environmentów, aranżowane zależnie od tematu lub wiodącego nastroju ekspozycji (wystawa druga – festynowo-jarmarczna, wystawa trzecia – geometryczna, wystawa czwarta – spożywcza) oraz właściwości przestrzeni wystawienniczej. Od trzeciej wystawy KOŁO KLIPSA poszczególne dzieła przestały być sygnowane przez artystów, a uznane za wspólne realizacje uczestników.
Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 934)
Ultraawangarda. Koło Klipsa i poznański underground lat 80. XX wieku [2024-04-04-2024-07-28]
Pokolenie 80