Datowanie: 1978 r.
Technika: fotografia barwna
Materiały: papier, papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 17,8 cm, szer. 23,5 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 15.12.1981
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/891

Audiodeskrypcja

Autor: Natalia LL

Tytuł: „Śnienie”

Wymiary: brystol - wysokość 49,5 cm szerokość 59 cm, fotografia - wysokość 17,5 cm,  szerokość 23,5 cm

Technika: pięć fotografii barwnych naklejonych na czarny brystol

Rok powstania: 1978

Prace Natalii Lach Lachowicz „Śnienie” to cykl pięciu barwnych poziomych prostokątnych fotografii naklejonych koncentrycznie na poziomy prostokątny czarny brystol. Każda z fotografii to zbliżenie na twarz tej samej śpiącej młodej kobiety w ciasnym kadrze. Kobieta ma lekko falowane rudobrązowe krótkie włosy i makijaż nieprzystający do sceny spania. Powieki są pomalowane szarym perłowym cieniem, na rzęsach jest czarny tusz, usta obwiedzione są intensywnie błyszczącą czerwoną pomadką.  Cera jest bardzo jasna, blada. Na każdym ze zdjęć kobieta ma zamknięte oczy i przyjmuje nieco inną pozę. Na żadnym ze zdjęć fragmentarycznie ukazane ciało nie jest odziane. Cykl nasuwa skojarzenie z dokumentacją przeżywającej intensywny sen osoby. Fotograf wykonywał zdjęcia pochylając się nad śpiącą kobietą. 

  1. Pierwsza fotografia to twarz modelki w ujęciu trzy czwarte, zwrócona w lewą stronę na tle szarego, kraciastego materaca lub pościeli. W całości widać lewy policzek, prawy zaś leży na wyciągniętym ku górze prawym zgiętym ramieniu. Lewa dłoń z delikatnym srebrnym pierścionkiem na serdecznym palcu leży obok twarzy na prawym ramieniu, zakrywając pachę. Górna krawędź zdjęcia przechodzi przez przedramię i ścina czubek  głowy, prawy bok przebiega przez końcówki rozsypanych na poduszce włosów i w narożniku dotyka ramienia lewego. Dolny brzeg od lewego ramienia przez linię podbródka przechodzi przez nadgarstek prawej ręki. Lewa krawędź obcina palce prawej dłoni i łokieć lewej ręki.
  2. Na drugim zdjęciu modelka przekręca się bardziej zdecydowanie na prawy bok. Twarz ukazana jest profilem. Nadal jej głowa spoczywa na zgiętym w łokciu prawym ramieniu a lewa dłoń przesuwa się po obojczyku pod policzek. Śpiąca kobieta delikatnie rozchyla usta, odsłaniając równe białe zęby. Tłem dla postaci jest szary kraciasty materiał.
  3. Trzecie zdjęcie zrobiono na czerwonym ceglastym tle, kompozycja nie jest symetryczna, postać przesunięta jest w prawą stronę. Kobieta leży na wznak, unosi ramiona i rozrzuca je na boki, podbródek przyciąga w stronę szyi. Uśmiecha się szeroko odsłaniając zęby, które kontrastują z intensywnie pomalowanymi wargami. Górna krawędź fotografii przebiega przez czoło modelki, dolna przez klatkę piersiową, ponad biustem. Boczne brzegi przecinają ramiona – prawy tuż przy barku, lewy przed łokciem.
  4. Czwarta fotografia jest poruszoną, rozmazaną wersją poprzedniego zdjęcia. Modelka odchyla głowę nieco do tyłu, na jej twarzy maluje się rozkosz. Górna krawędź kompozycji przebiega ponad zamkniętymi oczami, odcinając brwi i czoło.
  5. Piąte zdjęcie ma kompozycję symetryczną. Twarz śpiącej modelki leżącej na wznak na kraciastym tle jest w centrum. Rudobrązowe włosy są rozsypane dookoła głowy na materacu, głowa nieco odchylona. Kobieta rozchyla wargi ukazując zęby i unosi wysoko brwi. Ucięte poprzez kadrowanie ramiona są uniesione ku górze, na co wskazują nagie barki.

Na czarnym papierze pod zdjęciem z prawej strony artystka zostawiła sygnaturę zapisaną kapitalikami żółtą kredką: „NATALIA LL 78”.

Dokumentacja w wielu kadrach prostych czynności życiowych pojawiła się w praktyce artystycznej Natalii LL wraz ze „Sztuką konsumpcyjną”. W tamtym cyklu modelka na monochromatycznych odbitkach pokazywanych razem jadła banany, kisiel, parówki. Konotacje seksualne, które przynosiło oglądanie prac rodziły się jednak w wyobraźni odbiorców, a nie poprzez eksplikowane obrazy. Podobnie w „Śnieniu” Natalia LL pozostawia wyobraźni odbiorczyń i odbiorców dopowiedzenie co może dziać się poza kadrami zdjęć. Pracę Natalii LL można skonfrontować także z filmem dokumentalnych Andy Warhola z 1964 roku, który był pięciogodzinnym zapisem spokojnego snu mężczyzny – Johna Giorno.

Agnieszka Wojciechowska-Sej, konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska.

Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 
Natalia (Natalia LL) Lach-Lachowicz
Natalia (Natalia LL) Lach-Lachowicz

Artystka zajmuje się fotografią, grafiką, malarstwem i rysunkiem. Działa na pograniczu sztuk medialnych, realizuje filmy eksperymentalne, wideo, performensy i instalacje. Pisze teksty krytyczne i zajmuje się teorią sztuki. W 1970 roku wraz z Andrzejem Lachowiczem, Zbigniewem Dłubakiem i Antonim Dzieduszyckim była współzałożycielką grupy i galerii Permafo (1970–1981), które skupiały artystów związanych ze sztuką pojęciową i wniosły istotny wkład w rozwój sytuki konceptualnej w Polsce. Równolegle od połowy lat 70. włączyła się w światowy ruch feministyczny. Ewa Gałązka (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty