Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Krzysztof Wodiczko

Rysunek taboretu

Udostępnij:
Datowanie: 1974
Technika: malarstwo akrylowe
Materiały:płótno, metal, farby akrylowe
Rozmiar:100 x 72 cm; 100 x 296 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 18.07.1977
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/1434/1-2
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Pozbawiony perspektywicznej poprawności Rysunek taboretu generuje iluzję trzeciego wymiaru. W tej pracy Krzysztof Wodiczko, absolwent wzornictwa przemysłowego warszawskiej ASP, bada granice przedstawialności. Sztuka jest dla niego laboratorium eksperymentów wizualnych, możliwych do wykorzystania w projektowaniu. W Rysunku taboretu możemy dostrzec inspirację rysunkiem technicznym – Wodiczko wyraźnie testuje w tych pracach możliwości i ograniczenia reprezentacji trójwymiarowego obiektu na płaszczyźnie. Celowo stosuje błędy perspektywiczne, dzięki nim rysunek w pewnych sytuacjach nabiera iluzji trójwymiarowości. Żeby uzyskać ten efekt, rysunek prezentowany jest w rogu pomieszczenia, oparty o ścianę. Artysta balansuje na granicy dwuwymiarowego obrazu i trójwymiarowego obiektu, chociaż równolegle tworzy też obiekty-urządzenia (Pojazd, Pojazd 2 czy Instrument osobisty), których działanie, wychodzące od funkcjonalizmu, stało się nośnikiem znaczeń.

Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 404)


Krzysztof Wodiczko
Krzysztof Wodiczko

Krzysztof Wodiczko studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ukończył Wydział Projektowania Przemysłowego. Mieszka w Nowym Jorku i Warszawie. Wykłada w Harvardzie, wcześniej, od 1994 roku, był dyrektorem Center for Advanced Visual Studies w Massachusetts Institute of Technology. Muzeum Sztuki w Łodzi posiada w kolekcji zespół najwcześniejszych prac artysty, począwszy od Instrumentu osobistego z 1969 roku. To najbardziej znany na świecie polski artysta, autor m.in. wywrotowych projekcji na architekturze miast, począwszy od monumentalnej projekcji nazistowskiej swastyki na tympanonie nieskazitelnej fasady Ambasady RPA w Londynie w czasach apartheidu...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji