Elżbieta Jabłońska

Salonik rokokowy 2, z cyklu: Naruszenie

Udostępnij:
Datowanie: 2004 - 2005
Technika: fotografia barwna
Materiały: instalacja elektryczna, aluminium, żarówka, pleksiglas
Rozmiar:wys. 80 cm, szer. 120 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 2013
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/3000

Opis dzieła

Naruszenie to cykl fotografii wykonanych w Pałacu Izraela Poznańskiego, obecnej siedziby Muzeum Miasta Łodzi, z okazji wystawy Palimpsest Muzeum zorganizowanej w ramach Łódź Biennale (2004). Seria 20 ujęć przedstawia wnętrza XIX-wiecznego pałacu, które artystka poddała dyskretnym zabiegom, wydobywając napięcie pomiędzy tym co prywatne a publiczne. Porzucone na podłodze rzeczy, stłuczone naczynia, przewrócone krzesła, sprawiają wrażenie, że pokoje i korytarze – będące dziś scenerią wystaw stałych poświęconych m.in. Izraelowi Kalmanowiczowi Poznańskiemu i mu współczesnym – mają już niespodziewanych mieszkańców. Owa gra między przeszłością a teraźniejszością, między dostępnością muzeum a przestrzenią intymną, to również gra odkrywania i ukrywania. Widoczne na części zdjęć białe pokrowce przywodzą na myśl komiczną scenę z ekranizacji Ziemi obiecanej – chcąc dać popis własnego bogactwa, mieszkający w drewnianym obejściu fabrykant Müller prezentuje swój imponujący, acz niezamieszkały pałac, w którym wszystkie sprzęty stoją szczelnie opakowane.

Krzysztof Kościuczuk (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 422)

Wystawy

Na zachętę do muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych [2013-12-13-2014-03-02]

Elżbieta Jabłońska
Elżbieta Jabłońska

Elżbieta Jabłońska studiowała na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie obecnie pracuje w Zakładzie Rysunku. Mieszka w Bydgoszczy. W swojej twórczości podejmuje głównie kwestie sfeminizowanej pracy opiekuńczej, usługowej i niewidocznej ekonomii gospodarstwa domowego. Pracuje z różnymi przejawami wykluczenia społecznego i marginalizowanymi, nieformalnymi formami wytwarzania wartości.

Powiązane dzieła
Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty