Krzysztof Knittel

Niebo gwiaździste

Udostępnij:
Datowanie: 1982
Technika: maszynopisanie, pismo odręczne, rysunek
Materiały:papier, flamaster, plastik
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 09.07.2020
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/2307/1-26
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Tytuł kompozycji to cytat z Krytyki praktycznego rozumu Immanuela Kanta, który w pełnej formie brzmi: „Dwie rzeczy napełniają umysł coraz to nowym i wzmagającym się podziwem i czcią, im częściej i trwalej się nad nimi zastanawiamy: niebo gwiaździste nade mną i prawo moralne we mnie.”

Kompozycja powstawała jednocześnie z Człowiekiem – orkiestrą. Impulsem do napisania kompozycji było wprowadzenie stanu wojennego. Kompozytor zaangażowany był w działalność opozycyjną. Sposób pracy nad tymi utworami był odpowiedzią na opresję państwową. Graficzna forma i otwarta struktura miały tworzyć ramy dla wolności do interpretacji dla wykonawców. Kompozytów pozostawił wykonawcom również swobodę w zakresie konstrukcji utworu. Składa się on z sześciu części, które mogą być wykonywane oddzielnie, lub łącznie w dowolnej konfiguracji. Poszczególne części zatytułowane są: Słuchając siebie i innych…, Pięć głosów, Wzory, Niebo gwiaździste…, Utwór dla jednego oraz Melodie. Każda z nich bazuje na zupełnie innym modelu graficznym i zasobie instrukcji.

Knittel przewidział również, że wykonanie może być połączone z działaniami artystycznymi, etiudami aktorskimi lub baletowymi, projekcjami filmowymi lub slajdów. Do takich multimedialnych wykonań jednak nie doszło.


Daniel Muzyczuk


Niebo gwiaździste [Starry Sky] (1982) // dowolne instrumenty perkusyjne (5) // prem.: „Theatre Experimental de Musique Vivante” Neuwe Muziek Koncert, Stichting Logos, Gandawa (8.07.1989); Zespół Perkusyjny Amadinda, LENGYEL MUVESZETI FESZTIVAL EXPRESSZ POLONIA, Budapeszt (1997); Jakub Jeziorowski, Marta Sędkiewicz, Julia Siedler, Łukasz Warenica (perkusja), Krzysztof Knittel (sampler, laptop), Jacek Partyka (syntezator), Maciej Walczak (video), Festiwal Musica Moderna, Akademia Muzyczna w Łodzi (6.12.2007); wyk. j. w. – na festiwalu „Nova hudba plus”w Akademii Leosa Janacka w Brnie (20.11.2008); Paweł Piec, Marek Pospieszalski (saksofony), Cyprian Baszyński, Piotr Podulka (trąbki), Grzegorz Jankiela (perkusja), Mikołaj Pospieszalski (kontrabas), Warsztat Kompozytorsko-Wykonawczy, Akademia Muzyczna w Krakowie (19.01.2008)



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".





Krzysztof Knittel
Krzysztof Knittel

Krzysztof Knittel to polski kompozytor muzyki współczesnej, twórca m.in. muzyki elektronicznej, eksperymentator i pedagog, profesor sztuk muzycznych. Jest współtwórcą grup muzyki improwizowanej, m.in.: Grupy Kompozytorskiej KEW (z Elżbietą Sikorą i Wojciechem Michniewskim, 1974–1976), Cytula Tyfun da Bamba Orch. (m.in. z A. Bieżanem, 1981), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej (1982-1984), Light from Poland (1985–1987), liderem zespołów muzyki intuicyjnej Pociąg towarowy (od 1986) i Go-Go Boys, European Improvisation Orchestra (1996–1998), grupy CH&K&K (od 1999), Kawalerowie błotni (od 2003). Jest także twórcą instalacji...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty