Katalin Ladik

Scores [Partytury]

Udostępnij:
Datowanie: lata 70. XX wieku
Technika: kolaż, nalepianie, wycinanie
Materiały:papier, fotografia gazetowa, folia
Sposób nabycia:zakup (dofinansowano ze środków MKiDN)
Data nabycia: 15.07.2013
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/2129/1-6
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Tworzone od połowy lat 70. kolaże składają się z wycinków z prasy kobiecej, liter oraz papieru nutowego. Łączą poezję wizualną z formą partytury muzycznej. Dzieła te służyły również jako materiał do interpretacji wokalnej w czasie występów artystki. Ladik jest jedną z najciekawszych postaci jugosłowiańskiej neoawangardy. Tworzy poezję dźwiękową, graficzne partytury muzyczne, performanse i happeningi.


Od połowy lat siedemdziesiątych Katalin Ladik tworzy kolaże z wycinków z prasy kobiecej, liter i zadrukowanego lub zapisanego papieru nutowego. Łączy w ten sposób poezję wizualną z tradycyjną formą kolażu i partytury muzycznej. Kunsztowna i niezwykle atrakcyjna pod względem wizualnym praca służy również jako materiał do interpretacji wokalnej w czasie performansów artystki.

Katalin Ladik

Mieszkająca w Budapeszcie Ladik była aktywną i kontrowersyjną postacią jugosłowiańskiej neoawangardy przed rozpadem kraju w 1992 roku. Ladik jest autorką powieści i poetką, tworzyła poezję dźwiękową, graficzne partytury muzyczne, performansy i happeningi. We wczesnych latach 70. blisko współpracowała z muzykami, m.in. Dubravkiem Detonim i eksperymentalnym zespołem Milka Kelemena ACEZANTEZ. Pod koniec dekady, w 1979 roku, wystąpiła jako wokalistka w monumentalnym wykonaniu Ursonate Kurta Schwittersa w Belgradzie pod batutą Oskara Danona, w składzie na czworo wokalistów, cztery orkiestry i rząd kotłów oraz muzykę z taśmy skomponowaną przez...

Powiązane dzieła
Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty