André Masson
Conversation des meubles / Rozmowa mebli
| Datowanie: | 1938 |
| Technika: | malarstwo olejne |
| Materiały: | farba olejna, płótno |
| Rozmiar: | wys. 73 cm, szer. 60 cm |
| Sposób nabycia: | zakup |
| Data nabycia: | 12.1968 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/626 |
Opis dzieła
Na surrealistycznym płótnie obserwujemy metamorfozy. Ludzie stają się przedmiotami – albo meble uosabiają ludzi. W ten sposób artysta bada pożądanie, zduszone przez społeczne normy, które surrealiści, w tym Masson, odrzucali. Dlatego artysta odsłania ludzką seksualność i fizjologię. Przedstawienie nie jest dosłowne, a jednocześnie pozbawione wstydu i sugerujące przemoc.
Efektem surrealistycznej metamorfozy są zaskakujące zestawienia – absurdalne i nieco żartobliwe, ale także budzące niepokój. Na wczesnych surrealistycznych obrazach André Massona trwa nieustanna przemiana form – z niedookreślonej masy wyłaniają się na przemian rośliny, zwierzęta, części ciała, przedmioty. Tak właśnie dzieje się w przypadku dziwnych tworów, które toczą rozmowę na tym obrazie. Ich wygląd sprawia, że zaciera się granica między człowiekiem a meblem.
Dlatego z jednej strony niepokoją uprzedmiotowieniem ludzkiego ciała, z drugiej personifikują meble – sugerują, że pod nieobecność właścicieli mogą one wieść nadrealne, tajemne życie. Surrealiści, a wśród nich Masson, pragnęli uwolnić się od krępujących norm społecznych, między innymi dlatego też nie stronili od zgorszenia. W tej pracy gorszący jest sposób ukazania ciała ludzkiego – chociaż daleki od dosłowności, nawiązuje do bezwstydnie ukazanej seksualności lub przedstawień wnętrzności, budząc skojarzenia z przemocą.
Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 436).
Efektem surrealistycznej metamorfozy są zaskakujące zestawienia i groteskowe montaże. Na wczesnych obrazach André Massona trwa nieustanna przemiana form – w niedookreślonej masie możemy zauważyć fragmenty roślin, zwierząt, części ludzkich ciał, przedmiotów. Tak właśnie dzieje się w przypadku dziwnych tworów, które toczą rozmowę na tym obrazie – w ich wyglądzie zaciera się granica między człowiekiem a meblem. Kompozycja niepokoi zarówno uprzedmiotowieniem ludzkiego ciała, jak i personifikacją fotela. Surrealiści, a wśród nich Masson, pragnęli przekraczać normy społeczne, które postrzegali jako ograniczające. Sposób ukazania fragmentów ciała w tej pracy budzi skojarzenia z przemocą – chociaż jest daleki od dosłowności, to nawiązuje do bezwstydnie eksponowanej erotyki lub przedstawień wnętrzności.
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]
