Bridget Riley
Acceleration Circle / Koło przyspieszenia
Datowanie: | 1961 |
Technika: | malarstwo |
Materiały: | karton, farba emulsyjna |
Rozmiar: | wys. 56 cm, szer. 61 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 20.11.1975 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/1356 |
Opis dzieła
Obraz złożony z czarno-białych figur przypominających pędzącą niczym pocisk kulę lub tunel, do którego jesteśmy wciągani. Za pomocą prostych kształtów Bridget Riley rzucała wyzwanie percepcji, osiągając efekty charakterystyczne dla op-artu – sztuki optycznej. Artyści op-artu dążyli do uzyskania złudzenia ruchu oraz innych wrażeń wzrokowych. Riley była jedną z najważniejszych twórczyń tego kierunku.
W latach 60. XX w. zrezygnowała z używania koloru na rzecz operowania kontrastem bieli i czerni, rozmiarów i kształtów.
Falujące linie, multiplikowane drobne formy i figury geometryczne o różnych rozmiarach, „halucynogenne”, odpowiednio tonowane lub kontrastowe kolory – to wszystko były elementy wykorzystywane w efektownej grze z ludzkim okiem, która była domeną Op-Artu. Kompozycje „optyczne” były studiami wzajemnych relacji form i barw, opracowywanymi niemal z matematyczną precyzją. Ujawniają to szkice do obrazów Bridget Riley, w których artystka prawie z inżynieryjną dokładnością wykreślała na papierze milimetrowym permutacje załamań i odchyleń poszczególnych kształtów, kierując się przy tym nie teoretyczną wiedzą z zakresu optyki, ale własnym doświadczeniem. W efekcie jej malarstwo cechuje niezwykły sensualizm, a jej twórczość pozostaje hołdem złożonym „przyjemności widzenia”. W latach 60. XX wieku kompozycje optyczne inspirowały szeroko rozumiany design – od grafiki użytkowej po modę.
Paulina Kurc-Maj (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb. [349])
W „Kole przyśpieszenia" ułożone naprzemiennie czarno-białe figury geometryczne wprowadzają efekt nieustannego poruszenia płótna, obok którego nie można przejść obojętnie. W rezultacie na obrazie powstaje wrażenie wciągającego odbiorcę tunelu, zawieszonego w wyimaginowanej przestrzeni między oglądającym a rytmicznym, pasiastym tłem. Cel tego zabiegu to przede wszystkim systematyczne badanie natury reprezentacji wizualnej oraz mechanizmów percepcji i warunków zaistnienia iluzji w oku widza.
Praca Riley to bardzo reprezentatywny przykład sztuki optycznej, odmiany abstrakcji geometrycznej w malarstwie lat 60. XX w., w której artyści dążyli do uzyskania złudzenia ruchu i innych iluzji wzrokowych. Jednocześnie „Koło przyśpieszenia" to także ilustracja początków dojrzałej twórczości artystki, kiedy uznała ona kontrast czerni i bieli za najmocniejszy środek wyrazu.
Piotr Słodkowski (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 614).
Opis prosty
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
Bridget Riley jest związana z nurtem op-artu. Brała udział w Biennale w Wenecji podczas którego otrzymała międzynarodową nagrodę za malarstwo. Artystka głównie zajmowała się zagadnieniami kontrastu, uznawała go za najsilniejszy środek wyrazu w malarstwie. Kontrast stanowi najbardziej charakterystyczny motyw jej twórczości. „Koło przyspieszenia" to obraz abstrakcyjny. Przedstawia powtarzalne, geometryczne elementy sprawiające wrażenie ruchu. Białe i czarne elementy występują naprzemiennie. W centrum obrazu tworzą kompozycję regularnie powiększających się odśrodkowo kolistych części. Koło przyspieszenia za pomocą użytych środków wyrazu tworzy złudzenie optyczne. Poszczególne elementy wirują, tworzą efekt wciągającej przestrzeni. Kompozycja należy do wczesnej twórczości Bridget Riley. Op-art stał się bardzo popularny w latach 70., a używane motywy przeniknęły do sztuki użytkowej czy mody. Kolejny powrót do sztuki optycznej w wydaniu Bridget Riley nastąpił w latach 90. Obecnie artyści tacy jak Damien Hirst czy Diana Thater inspirują się jej twórczością. Mateusz B. Grabowski właściciel „Koła przyspieszenia" w 1975 roku podarował je do Muzeum Sztuki w Łodzi.
Autorka skryptu: Maja Pawlikowska
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Autorka skryptu: Małgorzata Wiktorko
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]
OdłożONE na potem z cyklu SKONTRUM [2024-01-31-2024-04-21]