Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Udostępnij:
Datowanie: 1972
Technika: rysunek tuszem
Materiały:tusz, papier
Rozmiar:wys. 42 cm x szer. 60 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia:
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/638
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Partytury graficzne Bogusława Schaeffera realizowały jego ideę muzyki poliwersjonalnej. Jest to taki zapis kompozytorskich intencji, który dopuszcza jak najbardziej różnorodne interpretacje, tym samym zmieniając stosunek między kompozytorem i wykonawcą, który staje się równorzędnym twórcą utworu. Partytura stanowi tu jedynie pretekst. Interesujące pod względem wizualnym dzieła stanowią raczej sugestię dla potencjalnego wykonawcy niż kategoryczny nakaz.

Kompozycja PR – I VIII jest przykładem muzyki ponadparametrowej, w której wszystkie elementy są wymienialne (wysokość dźwięku, rytm, dynamika, barwa, itd.). Czas tego utworu, przeznaczonego na dowolnych wykonawców, kompozytor określił wyłącznie przez „widełki” minimum i maksimum: od 5 do 15 minut. Twórczość Schaeffera nie tylko z tego względu stanowi niezwykle ciekawy przypadek połączenia w jednym dziele elementów należących do różnych porządków. 


Daniel Muzyczuk


Bogusław Schaeffer (Schäffer)
Bogusław Schaeffer (Schäffer)

Bogusław Schaeffer to jeden z pierwszych kompozytorów w Polsce zajmujący się muzyką elektroniczną, muzykolog, dramaturg, i pedagog. Był też grafikiem, a w wielu spośród jego partytur dużą rolę odgrywała sfera wizualna. Twórczość Schaeffera stanowi niezwykle ciekawy przypadek łączenia w jednym dziele elementów należących do różnych porządków. Był również autorem happeningów oraz teatru instrumentalnego.Należał do najważniejszych i najbardziej oryginalnych osobowości w polskim świecie muzycznym. Od początku drogi twórczej był kierującym się awangardowym etosem nonkonformistą, nowatorem i odkrywcą nowych dróg. Jak o sobie pisał,...

Inne dzieła tego artysty
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także