Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Sanja Iveković

Personal cuts [Osobiste cięcia]

Udostępnij:
Datowanie: 1982
Technika:
Materiały:zapis analogowy przeniesiony na zapis cyfrowy (barwne wideo z dźwiękiem, z el. found footage)
Rozmiar:3 min. 43 sek.
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 09.10.2019
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/140
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Wideo Personal cuts [Osobiste cięcia]  było pierwotnie pokazywane w publicznym programie telewizyjnym. Widzimy na nim twarz artystki zasłoniętą terrorystyczną, czarną pończochą, którą rozcina ona nożyczkami, aż do całkowitego odsłonięcia. W każdej wyciętej dziurze pojawiają się materiały programu telewizyjnego poświęconego historii Jugosławii.

Interwencja w oficjalną przestrzeń medialną przez artystkę to próba odzyskania prawa do opowiadania historii przez podmioty wykluczone, kobiece, ucieleśnione, pojedyncze, nieprzystające. To historia fragmentaryczna, powstająca z cięć w oficjalne narracje, historia do której trzeba wtargnąć, bo jest się do niej niezaproszoną.

Joanna Sokołowska

Sanja Iveković

Pionierka feminizmu i eksperymentów medialnych w sztuce. Debiutowała w latach 70. w środowisku z jugosłowiańskiej Nova Umjetnička Praksa (Nowej Praktyki Artystycznej) –pokoleniu artystek i artystów, które wyłoniło się na fali studenckiej rewolty 1968 roku. Odrzuciwszy oficjalny paradygmat modernizmu, twórczynie i twórcy Nowej Praktyki Artystycznej podjęły krytykę społecznych instytucji (w tym instytucji sztuki) przy pomocy analitycznych narzędzi filozofii języka i nowatorskich wówczas środków artystycznych, takich jak performans, film, wideo czy poezja wizualna. Instytucją, której funkcjonowanie analizuje Sanja Iveković konsekwentnie od...

Inne dzieła tego artysty
Dzieła w tej samej kolekcji
Powiązane obiekty