Sanja Iveković

Personal cuts

Udostępnij:
Datowanie: 1982
Technika: film barwny z dźwiękiem, found footage, zapis cyfrowy (przeniesiony z zapisu analogowego)
Materiały: pamięć flash (pendrive USB), kaseta MiniDV, płyta DVD
Rozmiar:czas trwania 3 min 43 s min
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 09.10.2019
Numer inwentarzowy: MS/SN/V/140

Opis dzieła

Pierwsza prezentacja wideo odbyła się na antenie publicznej telewizji w Jugosławii. Sceny pokazujące artystkę, która rozcina nałożoną na głowę pończochę, połączone zostały z fragmentami oficjalnego do- kumentu. Wykorzystany w nich materiał archiwalny podsumowywał dwadzieścia lat rządów komunistycznego generała, Josipa Broz-Tity. Stopniowe odsłanianie twarzy kobiety można rozumieć jako symbol od- krywania dwuznaczności oficjalnej propa- gandy. Jest to też aluzja do stronniczości oficjalnej narracji historycznej, która pomi- ja jednostkowe losy i doświadczenia.

Wideo Personal cuts [Osobiste cięcia]  było pierwotnie pokazywane w publicznym programie telewizyjnym. Widzimy na nim twarz artystki zasłoniętą terrorystyczną, czarną pończochą, którą rozcina ona nożyczkami, aż do całkowitego odsłonięcia. W każdej wyciętej dziurze pojawiają się materiały programu telewizyjnego poświęconego historii Jugosławii.

Interwencja w oficjalną przestrzeń medialną przez artystkę to próba odzyskania prawa do opowiadania historii przez podmioty wykluczone, kobiece, ucieleśnione, pojedyncze, nieprzystające. To historia fragmentaryczna, powstająca z cięć w oficjalne narracje, historia do której trzeba wtargnąć, bo jest się do niej niezaproszoną.

Joanna Sokołowska

Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2019

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Sanja Iveković

Pionierka feminizmu i eksperymentów medialnych w sztuce. Debiutowała w latach 70. w środowisku z jugosłowiańskiej Nova Umjetnička Praksa (Nowej Praktyki Artystycznej) –pokoleniu artystek i artystów, które wyłoniło się na fali studenckiej rewolty 1968 roku. Odrzuciwszy oficjalny paradygmat modernizmu, twórczynie i twórcy Nowej Praktyki Artystycznej podjęły krytykę społecznych instytucji (w tym instytucji sztuki) przy pomocy analitycznych narzędzi filozofii języka i nowatorskich wówczas środków artystycznych, takich jak performans, film, wideo czy poezja wizualna. Instytucją, której funkcjonowanie analizuje Sanja Iveković konsekwentnie...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Powiązane obiekty