Artur Nacht-Samborski
Głowa bez twarzy w niebieskiej bluzce
Datowanie: | ok. 1958 |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | papier fotograficzny, farba olejna |
Rozmiar: | wys. 39,5 cm, szer. 29,7 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 24.10.1988 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/1506 |
Opis dzieła
„Głowa bez twarzy w niebieskiej bluzce" to obraz olejny namalowany na nietypowym podłożu, jakim jest papier fotograficzny. Kompozycja przedstawia ujętą w sposób schematyczny głowę kobiety wyraźnie odciętą od szarego tła konturem w kolorze ugru. Twarz pozbawiona jest ust, natomiast okrągłe oczy i nos zostały ukazane w sposób silnie uproszczony. Głowę otacza ciemny kształt sugerujący włosy lub chustę, a długa szyja sprawia wrażenie otulonej czarnym golfem. Najmocniejszym akcentem kolorystycznym kompozycji jest jaskrawoniebieskie ubranie kobiety. To jeden z wielu podobnych portretów, które Artur Nacht-Samborski malował wręcz kompulsywnie. Były to często wizerunki niekompletne i niedokończone, pozbawione ust, nosa lub oczu. Przez to bardziej przypominały maski niż portrety. Artysta stosował deformację, czasem posługiwał się też groteską i karykaturą uwypuklając to, co szczególnie zainteresowało lub zaintrygowało go w modelce lub modelu. Mimo znacznej skrótowości, czy wręcz syntetyczności ujęcia, postaci portretowane przez Nachta-Samborskiego wydają się realne, choć odindywidualizowane. Artysta ukazuje je z reguły en face, rzadziej w ujęciu en trois quarts lub z profilu. Twarze wyłaniają się z układu grubych, często sprawiających wrażenie niechlujnych, śladów pędzla. Wizerunki malowane przez Nachta-Samborskiego przywodzą na myśl figury z portretów Paula Klee, z którego twórczością artysta zetknął się podczas pobytu w Berlinie i Wiedniu w latach 1921-1924.
Wielu krytyków próbuje łączyć tego rodzaju realizacje z wojennymi doświadczeniami autora, o których on sam mówił niewiele lub niechętnie. Nacht-Samborski był bowiem artystą pochodzenia żydowskiego, Ocalałym z Zagłady. Od września 1942 roku ukrywał się pod fałszywą tożsamością jako Stefan Ignacy Samborski. Urodzony w krakowskiej rodzinie kupieckiej jako Artur Nacht, po wojnie posługiwał się dwojgiem nazwisk – rodowym i okupacyjnym. Niekompletność portretów jego autorstwa, którymi niechętnie się dzielił, podobnie jak swoją okupacyjną historią, może wskazywać na problem tożsamości. U artysty, podobnie jak u wielu Ocalałych, była ona złożona i niejednorodna, przetrącona przez wojnę. Być może malowane przez niego wizerunki to twarze osób, które tak jak on, doświadczyły traumy.
Dorota Stolarska-Kultys
Opis prosty
Dorota Stolarska-Kultys
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Informacje o artyście:
Artur Nacht-Samborski był malarzem. Urodził się w Krakowie i pochodził z rodziny żydowskiej. Nazywał się Artur Nacht. W czasie II wojny światowej posługiwał się fałszywym świadectwem urodzenia na nazwisko Stefan Ignacy Samborski. Po wojnie zmienił nazwisko na Artur Nacht-Samborski. Artysta robił bardzo dużo rysunków, w tym szkice do obrazów. Najbardziej lubił malować martwe natury i rośliny. Swoje szkice robił w zeszytach, notesach, blokach. W latach 50. i 60. w Polsce trudno było dostać papier dobrej jakości. W księgarniach były dostępne rosyjskie albumy o sztuce. Książki były drukowane na gładkim papierze. Artysta rysował i malował po drugiej stronie reprodukcji w albumie. Materiały malarskie, farby sprowadzał z zagranicy. W Polsce bardzo trudno było kupić farby w mocnych, jaskrawych kolorach.
Artur Nacht-Samborski najczęściej rysował i malował duże liście fikusa. Ta roślina przypominała mu krakowski dom rodzinny przed II wojną światową.
Opis dzieła:
Artysta robił bardzo dużo rysunków. W latach 50. i 60. Artur Nacht-Samborski sprowadzał z zagranicy materiały malarskie. W Polsce bardzo trudno było kupić farby w mocnych, jaskrawych kolorach.
Artysta namalował obraz „Głowa bez twarzy w niebieskiej bluzce“ farbami olejnymi. Obraz jest namalowany na papierze fotograficznym. Ubranie zostało namalowane jaskrawo niebieską farbą. Twarz jest namalowana płasko i w sposób uproszczony. Oczami są dwie kropki, nos to tylko kreska.
Nawiązanie do innego artysty:
W latach 20. Artur Nacht-Samborski bardzo cenił twórczość Paula Klee. Widział jego obrazy w Berlinie i Wiedniu. Paul Klee malował uproszczone wizerunki twarzy.
Artur Nacht-Samborski ukazuje płaskie jasne twarze na kontrastowym tle. Twarze przypominają maski. Artysta przeżył II wojnę światową, często musiał się ukrywać. Być może maski symbolizują ukrywanie.
Małgorzata Wiktorko, konsultacja ekspercka: Aleksandra Oszczęda.
Audiodeskrypcja
Autor: Artur Nacht-Samborski
Tytuł: „Głowa bez twarzy w niebieskiej bluzce”
Wymiary: wysokość 39,5 cm, szerokość 29,7 cm
Technika: malarstwo olejne na papierze fotograficznym
Rok powstania: około 1958
Obraz Artura Nachta-Samborskiego to praca olejna na pionowym prostokącie papieru fotograficznego. Jest to nietypowe, bardzo uproszczone przedstawienie portretowe, w którym wizerunek twarzy jest potraktowany skrótowo, zaś główna uwaga jest skierowana na kolory. W kadrze widnieje popiersie portretowe. Jest usytuowane nieco na lewo od pionowej osi obrazu. Dolną połowę zajmuje intensywnie błękitne półkole, okonturowane po lewej stronie beżową linią z dwoma poziomymi beżowymi paskami oraz czarny odwrócony trapez szyi. Górną połowę pracy zajmuje pomalowany na biało owal twarzy, który z prawej strony obwiedziony jest beżowym konturem. W gładkiej plamie twarzy znajdują się pionowa beżowa linia nosa i dwoje oczu – po lewej szare kółko z pionową źrenicą i po prawej – niewyraźne, jakby zniszczone od łuszczącej się farby. Twarz i szyja otoczone są szarą prostokątną plamą, która po lewej przecierana jest kolorem beżowym. Trudno określić, czy to niedokończone tło czy zgeometryzowana fryzura. Marginesy pracy są jasne, lewy - liliowy i prawy – seledynowy. Za tezą o niedokończonym szarym tle przemawia wyłaniający się spod szarości kształt, który jest jakby cieniem niebieskich ramion portretowanej osoby po prawej stronie.
Portret „Głowa bez twarzy w niebieskiej bluzce” to w istocie nie wizerunek, a analiza kolorystyczna zestawień barwnych. Znać, że Nacht-Samborski analizował koniunkcję błękitu, beżu i odcieni szarości.
Agnieszka Wojciechcowska–Sej, konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska.
Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi
Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN