Zbigniew Libera
Che. Następny kadr, z cyklu "Pozytywy"
Datowanie: | 2003 r. |
Technika: | fotografia |
Materiały: | papier, pleksiglas |
Rozmiar: | wys. 120 cm, szer. 155 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 16.12.2005 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/2914/2 |
Audiodeskrypcja
Autor: Zbigniew Libera
Tytuł: Che. Następny kadr, z cyklu: Pozytywy
Data: 2003
Technika: fotografia
Wymiary: wys.120 x szer.155 cm
Ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi.
Kompozycja przedstawia otwarty album z czarno - białą fotografią. Przy brzegach kadru widać fragment brązowego drewnianego blatu, na którym go ułożono. Fotografia z albumu obrazuje grupę dziewięciu mężczyzn. Ośmiu z nich stoi wokół betonowego podwyższenia przypominającego mary – rodzaj łoża, na którym zwłoki przygotowywane są do pogrzebu. Na marach położono płócienne nosze. Leży na nich młody półnagi mężczyzna. Jego bose stopy wysunięte są na pierwszy plan w stronę prawego dolnego rogu kompozycji. Mężczyzna nosi ciemne spodnie o niedbale podwiniętych nogawkach. Jego tors jest nagi, a z ramion zsuwa się jasna koszula. Kręcone włosy są półdługie i ciemne, podobnie jak widoczny zarost. Mężczyzna swobodnie unosi się na prawym łokciu, a jego lewa ręka prowadzi do ust cygaro. Stojący z lewej strony wojskowy funkcjonariusz w mundurze podaje mu ogień. Twarz i tors mężczyzny, oraz gra gestów wokół cygara stanowią centralną część kompozycji.
Wokół głównej postaci stoi ośmiu mężczyzn. Pięciu z nich nosi mundury różnej rangi i przeznaczenia, mają wojskowe czapki i berety. Jeden z mundurowych trzyma karabin. Pozostali uczestnicy sceny ubrani są w białe koszule i garnitury.
Fotografia Zbigniewa Libery wchodzi w skład cyklu Pozytywy. Tworząc go, artysta inspirował się popularnymi fotografiami historycznymi, ilustrującymi działania zbrojne XX wieku. Przedstawiane na nich krwawe skutki konfliktów artysta pragnie zobaczyć w innym kontekście, który zmieniłyby tragiczne zdarzenia na sytuacje pozytywne. Zgodnie z tym zamysłem, kompozycja zaaranżowana jest tak, by łudząco przypominała inne, wielokrotnie powielane zdjęcie, dokumentujące śmierć latynoamerykańskiego rewolucjonisty, Che Guevary. Fotografia przedstawiająca zabitego przywódcę na marach była prezentowana jako dowód na śmierć nieuchwytnego Che. Tytuł, który proponuje Libera: Che. Następny kadr nasuwa interpretację, że model na marach tylko udawał martwego, a w kolejnym kadrze podnosi się z noszy, by przerwę w pozowaniu umilić zapaleniem cygara.
Autorka skryptu: Maria Wasińska Stelmaszczyk
Konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska
Czuła uwaga. Urszula Czartoryska wobec fotografii [2021-05-28-2021-09-05]