Andrzej Lachowicz

Cień człowieka

Udostępnij:
Datowanie: 1972
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały: tektura, papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 48,5 cm, szer. 49 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 05.12.1972
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/21/1-9

Opis dzieła

Fotografie przedstawiają cień artysty na trawie. Widzimy charakterystycznie wydłużoną sylwetkę ludzką. Prace te wpisują się w nurt fotografii postkonceptualnej, nastawionej na eksplorowanie możliwości medium fotograficznego i jego funkcji, rozpiętej pomiędzy rejestracją i stwarzaniem iluzji rzeczywistości. W podtekście również odwołują się one do wątków biograficznych artysty. Jako dziecko Lachowicz przeżył bombardowanie w Auschwitz. Wspominał, że kiedy spędzano więźniów z baraków do dołów ujrzał swój cień, ostry, jakby wykrojony laserem w szarym betonie. Cień – coś, co w sposób konieczny pada – stanowi ważny motyw jego fotografii, odsyła do platońskiej jaskini, nietzscheańskiego motywu wędrowca, moralnej antytezy. Jest metaforą ciemnej strony ludzkiej natury i symbolem upadku. Cień człowieka jawi się zatem jako praca łącząca doświadczenie sztuki z doznaniem przestrzeni, która wiąże się z intymnym przeżyciem niepokojącego odbicia rzeczywistości jako jej cienia.

Marta Ryczkowska (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 570).

Andrzej Lachowicz
Andrzej Lachowicz

Artysta fotograf, grafik, rysownik, malarz, teoretyk sztuki. Urodził się w Wilnie, ale swoje życie związał z Wrocławiem (studiował w PWSSP we Wrocławiu – dyplom w 1965). Był członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików, pomysłodawcą i komisarzem odbywającego się w latach 1978–1995 Międzynarodowego Triennale Rysunku we Wrocławiu. W latach 1970–1981 był współtwórcą neoawangardowej grupy „Permafo” – założonej wspólnie z Natalią LL, Zbigniewem Dłubakiem oraz Antonim Dzieduszyckim. Grupa prowadziła także galerię i wydawała czasopismo o tym samym tytule, tworząc jeden z najważniejszych ośrodków sztuki niezależnej i...