Zbigniew Libera

Che. Następny kadr, z cyklu "Pozytywy"

Udostępnij:
Datowanie: 2003 r.
Technika: fotografia
Materiały: papier, pleksiglas
Rozmiar:wys. 120 cm, szer. 155 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 16.12.2005
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/2914/2

Audiodeskrypcja

Autor: Zbigniew Libera

Tytuł: Che. Następny kadr, z cyklu: Pozytywy

Data: 2003

Technika: fotografia

Wymiary: wys.120 x szer.155 cm

Ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi.

Kompozycja przedstawia otwarty album z czarno - białą fotografią. Przy brzegach kadru widać fragment brązowego drewnianego blatu, na którym go ułożono. Fotografia z albumu obrazuje grupę dziewięciu mężczyzn. Ośmiu z nich stoi wokół betonowego podwyższenia przypominającego mary – rodzaj łoża, na którym zwłoki przygotowywane są do pogrzebu. Na marach położono płócienne nosze. Leży na nich młody półnagi mężczyzna. Jego bose stopy wysunięte są na pierwszy plan w stronę prawego dolnego rogu kompozycji. Mężczyzna nosi ciemne spodnie o niedbale podwiniętych nogawkach. Jego tors jest nagi, a z ramion zsuwa się jasna koszula. Kręcone włosy są półdługie i ciemne, podobnie jak widoczny zarost. Mężczyzna swobodnie unosi się na prawym łokciu, a jego lewa ręka prowadzi do ust cygaro. Stojący z lewej strony wojskowy funkcjonariusz w mundurze podaje mu ogień. Twarz i tors mężczyzny, oraz gra gestów wokół cygara stanowią centralną część kompozycji.

Wokół głównej postaci stoi ośmiu mężczyzn. Pięciu z nich nosi mundury różnej rangi i przeznaczenia, mają wojskowe czapki i berety. Jeden z mundurowych trzyma karabin. Pozostali uczestnicy sceny ubrani są w białe koszule i garnitury.

Fotografia Zbigniewa Libery wchodzi w skład cyklu Pozytywy. Tworząc go, artysta inspirował się popularnymi fotografiami historycznymi, ilustrującymi działania zbrojne XX wieku. Przedstawiane na nich krwawe skutki konfliktów artysta pragnie zobaczyć w innym kontekście, który zmieniłyby tragiczne zdarzenia na sytuacje pozytywne. Zgodnie z tym zamysłem, kompozycja zaaranżowana jest tak, by łudząco przypominała inne, wielokrotnie powielane zdjęcie, dokumentujące śmierć latynoamerykańskiego rewolucjonisty, Che Guevary. Fotografia przedstawiająca zabitego przywódcę na marach była prezentowana jako dowód na śmierć nieuchwytnego Che. Tytuł, który proponuje Libera: Che. Następny kadr nasuwa interpretację, że model na marach tylko udawał martwego, a w kolejnym kadrze podnosi się z noszy, by przerwę w pozowaniu umilić zapaleniem cygara. 

Autorka skryptu: Maria Wasińska Stelmaszczyk

Konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska

Wystawy

Czuła uwaga. Urszula Czartoryska wobec fotografii [2021-05-28-2021-09-05]

Zbigniew Libera
Zbigniew Libera

Swoje pierwsze prace wykonał w czasie stanu wojennego. Były to plakaty i ulotki wyrażające sprzeciw wobec pacyfikacji protestujących górników w kopalni Wujek. Swoją pierwszą wystawę zorganizował tuż przed aresztowaniem w 1982 roku. Pod koniec lat 80. przeprowadził się do Warszawy i nawiązał współpracę z duetem artystycznym Kwiekulik. W latach 90. został doceniony jako prekursor sztuki krytycznej. Brał udział w wielu znaczących wystawach, takich jak Emergency w ramach Aperto na 45. Biennale w Wenecji (1993), After the wall w Moderna Museet w Sztokholmie (1999) czy Mirroring Evil (2002) w the Jewish Museum w Nowym Jorku. Katarzyna Słoboda...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty