Alina Szapocznikow
Duża plaża
Datowanie: | 1968 |
Technika: | rzeźba, technika własna |
Materiały: | poliuretan, drewno |
Rozmiar: | wysokość: 53 cm, szerokość: 345 cm, głębokość: 157 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 28.06.1977 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/250 |
Dzieło dostępne na ekspozycji: | tak |
Opis dzieła
Audiodeskrypcja
Na dużym czarnym prostokątnym podeście czarna jak smoła plaża. Leży na niej ułożonych najpierw w dwóch nierównych rzędach, następnie przychodzących w łuk 17 takich samych odlewów brzucha. Z plaży wystają podłużne pojedyncze drobne elementy – wyglądają jak odlewy palców z rękawiczek.
Powierzchnia plaży jest niejednolita, rozlewa się jak czarna, zastygnięta lawa. Artystka użyła ciekłego poliuretanu formowanego na gorąco. Substancja krzepnąc na wolnym powietrzy zwiększa swoją objętość raptownie i trudno ją kontrolować. W centrum plaża jest nieznacznie wzniesiona, obniża się w kierunku krawędzi. Z jednej strony plaży leżą identyczne odlewy brzucha w kolorze cielistym. Brzuszek ma trzy fałdki, we wgłębieniu między drugą a trzecią fałdą jest pępek.
Ułożone są przy rogu wzdłuż dłuższej krawędzi. Każdy w tę samą stronę, najpierw pięć, jeden obok drugiego, kolejny rząd składa się z czterech, następny z dwóch a kolejne sześć brzuchów łukiem zakręca wzdłuż przeciwnej krawędzi. W przestrzeni wewnątrz łuku sterczą różnej wysokości i pod różnym kątem falliczne kształty. Są w nieregularnych odstępach, mniej lub bardziej zagęszczone. Żaden nie styka się ani z innymi, ani z brzuchami.
Taki sam kształt brzucha pojawia się również w innych pracach artystki. Na przykład w dużej skali w marmurowej rzeźbie „Wielkie brzuchy” z tego samego roku. Inspiracją do tych prac jest brzuch Arianne Raoul-Auval, ówczesnej narzeczonej Rolanda Topora. Poprzez zwielokrotnienie staje fetyszem, obiektem kuszącym krągłościami. Alina Szapocznikow bardzo często w swojej twórczości wykorzystuje odlewy fragmentów ciała – swojego, ale również rodziny czy znajomych. Eksperymentuje z różnymi technikami, tworzywami sztucznymi, jak żywica epoksydowa czy poliuretan itp.
Autorka skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk
Konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska
Alina Szapocznikow, Katerina Vincourova and Camille Henrot, Universalmuseum Joanneum, Kunsthaus, Graz, 2016
Alina Szapocznikow , The Hepworth Wakefield Gallery Walk Wakefield, West Yorkshire, 2017