Aneta Grzeszykowska
Black
Datowanie: | 2007 r. |
Technika: | film czarno-biały z dźwiękiem, animacja, zapis cyfrowy |
Materiały: | płyta DVD |
Rozmiar: | czas trwania 11 min 44 s min |
Sposób nabycia: | zakup |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/43 |
Opis dzieła
Film oparty jest na grze światła i ciemności. Czerni i bieli. Widoczności i zaniku. Sprawczości i uległości. Przyjemności i opresji. Ciało (artystki) mierzy się z abstrakcyjną przestrzenią. Raz jest ona bezbrzeżna, raz kurczy się do rozmiarów pułapki. Artystka dzięki technice filmowej zwielokrotnia własne ciało, dzieli je na fragmenty i animuje. Dzięki temu ukazuje wielowymiarowość ciała i przywołuje to, co zwykle jest wypierane lub fetyszyzowane.
W pierwszych sekwencjach filmu widzimy sylwetkę artystki wyraźnie odcinającą się od aksamitnie ciemnego tła. Stopniowo zakrywa swoje nagie ciało tak, że w efekcie znika ono wchłonięte przez czerń.
Cały film oparty jest na grze światła i ciemności, czerni i bieli, widoczności i zaniku, sprawczości i uległości. Ciało w tym filmie mierzy się z abstrakcyjną przestrzenią, która raz jest bezbrzeżna, by po chwili stać się zmniejszającą się pułapką. W drugiej części filmu bliźniaczo zmultiplikowane ciało artystki leżąc synchronicznie odgrywa geometryczne sekwencje choreografii na tle rozgwieżdżonego nieba.
Aneta Grzeszykowska konsekwentnie pracuje w swojej twórczości z ciałem i (szczególnie) kobiecym wizerunkiem, a materiałem jest zazwyczaj jej własne ciało. Dzięki multiplikowaniu, manipulowaniu i fragmentaryzowaniu go, artystka stawia pytanie o fetysze, stereotypy, pamięć i wyobraźnię w szczelinach pomiędzy powierzchnią a wnętrzem, podmiotowością a przedmiotowością, mechanicznością a witalnością, odcieleśnienie a ucieleśnieniem.
Katarzyna Słoboda
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]