#otwarty Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku

Ewa Partum

Zmiana. Mój problem jest problemem kobiety

Udostępnij:
Datowanie: 1979
Technika: zapis na taśmie filmowej przeniesiony na zapis cyfrowy
Materiały:film, zapis na taśmie filmowej, przeniesiony na zapis cyfrowy
Rozmiar:7'16''
Sposób nabycia:zakup (dofinansowano ze środków MKiDN)
Data nabycia: 2011
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/57
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Film jest dokumentacją performance’u Ewy Partum, który odbył się w Galerii Art Forum w Łodzi. Artystka poddała prawą połowę swojego ciała zabiegom charakteryzatorskim, aby ją postarzyć, lewa część ciała pozostała nienaruszona. Zdjęcia dokumentowały powolny proces przeistaczania się młodej kobiety w staruszkę, coraz bardziej uwidoczniała się różnica pomiędzy jednym a drugim wizerunkiem. Ciało stało się artefaktem, który artystka wpisała w dyskurs feministyczny. Akcji towarzyszyły nagrane wypowiedzi Ewy Partum oraz Valie Export i Ulrike Rosenbach – artystek, które również diagnozowały kobiecą tożsamość z perspektywy ciała. Napis na podłodze: „Artysta nie ma biografii. Bo artystka – inaczej niż artysta – ma biografię. U artystki jest istotne, czy jest młoda, czy stara”, sugerował, iż artystka w przeciwieństwie do artysty jest rozliczana ze swojego wieku. Partum pokazała silny związek pomiędzy kobiecą samoidentyfikacją a jej wyglądem, który w ogromnym stopniu ją determinuje. Tym samym poddała krytycznej refleksji automatyzm postrzegania ciała i kobiecej tożsamości.


Marta Ryczkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 526).

Ewa Partum
Ewa Partum

Obok performensu w kręgu jej zainteresowań pozostawała również sztuka konceptualna, interwencje w przestrzeni publicznej. Ważnym elementem jej twórczości jest „poezja konceptualna” realizowana w postaci obiektów poetyckich, w których pojawiał się również cielesny element – odcisk pomalowanych czerwoną szminką ust artystki. Na początku lat 70. prowadziła w Łodzi Galerię Adres, która prezentowała sztukę konceptualną, performens, rejestrowała akcje, interwencje, pokazywała dokumentacje artystów z kręgu fluxus. Ewa Gałązka (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. 2010. s. 317).

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty
1 2