#otwarty Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Legalność przestrzeni

Ewa Partum

Legalność przestrzeni

Udostępnij:
Datowanie: 1979 r.
Technika: fotografia barwna, fotografia czarno-biała
Materiały:papier fotograficzny
Rozmiar:szerokość: 70 cm, wysokość: 50 cm
Sposób nabycia:zakup (dofinansowano ze środków MKiDN)
Data nabycia: 2011
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/2970/1-2
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła


Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu

Ewa Partum to artystka – performerka. Performens to działanie artysty. Artysta - performer  nie maluje obrazu ani nie robi rzeźby. Samo jego działanie to dzieło sztuki. Działanie nie tworzy przedmiotu. 

Działanie performera  jest ważne. Performer ma cel. Po performensie powstaje dokumentacja. Dokumentacja performensu to opis, film lub zdjęcia. Widzowie oglądają performens na żywo. Dokumentacja performensu jest w muzeum. 

Ewa Partum zrobiła performens Legalność przestrzeni.  Ona zrobiła performens w Łodzi na Placu Wolności. Ewa Partum na Placu Wolności ustawiła dużo znaków drogowych.  Ona wybrała znaki zakazu. Znak zakazu to komunikat dla kierowcy: Nie rób w ten sposób!  Znak zakazu nie pozwala na pewne zachowania. Partum także stworzyła nowe znaki zakazu.  Taki nowy znak zakazu to „Zabrania się zabraniać”

Znaki zakazu na Placu Wolności to atak na wolność. Ewa Partum  przypominała o wolności.

Autor skryptu: Agnieszka Wojciechowska-Sej 


Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym

W 1971 roku Ewa Partum zrealizowała na Placu Wolności w Łodzi pracę Legalność przestrzeni. Była to pierwsza w Polsce nowoczesna instalacja, a zarazem happening. Zaprezentowano ją w przestrzeni miejskiej, silnie podkreślając jej znaczenie z otoczeniem. Legalność przestrzeni komentowała stan życia społeczno-politycznego lat 70. Instalacja składała się ze znaków drogowych nakazu, zakazu i innych elementów zaprojektowanych przez samą artystkę oraz dźwięku -powtarzane przez megafon hasła widniejące na znakach. Znaki zostały umieszczone dosyć gęsto, na nich napisane były różnego rodzaju komunikaty i zakazy o mniej lub bardziej absurdalnym brzmieniu, np. Konsumpcja wzbroniona czy Zabrania się pozwalać. Pośród nich znalazły się także wciąż powszechnie znane, np. Zabrania się zabraniać albo Wszystko wzbronione. Instalacja Ewy Partum poprzez zagęszczenie i nagromadzenie znaków podkreślała opresyjny charakter przestrzeni publicznej w komunistycznym kraju. Praca pokazywała trud człowieka w odnalezieniu swobody i wolności, w świecie w którym należało podporządkować się systemowi.

Autor skryptu: Maja Pawlikowska

Ewa Partum
Ewa Partum

Obok performensu w kręgu jej zainteresowań pozostawała również sztuka konceptualna, interwencje w przestrzeni publicznej. Ważnym elementem jej twórczości jest „poezja konceptualna” realizowana w postaci obiektów poetyckich, w których pojawiał się również cielesny element – odcisk pomalowanych czerwoną szminką ust artystki. Na początku lat 70. prowadziła w Łodzi Galerię Adres, która prezentowała sztukę konceptualną, performens, rejestrowała akcje, interwencje, pokazywała dokumentacje artystów z kręgu fluxus. Ewa Gałązka (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. 2010. s. 317).

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty