Ewa Partum

Zmiana

Udostępnij:
Datowanie: 1974 r.
Technika: fotografia
Materiały:płótno fotograficzne
Rozmiar:szerokość: 51 cm, wysokość: 73 cm
Sposób nabycia:zakup (dofinansowano ze środków MKiDN)
Data nabycia: 2011
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/2969
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Audiodeskrypcja


Autor: Partum Ewa                                                                                                                                                                          

Tytuł: Zmiana

Technika: fotografia

Materiały: płótno fotograficzne

Rok powstania: 1974

Wymiary: wysokość 73; szerokość 51 cm

Ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi


Czarno-biała fotografia przedstawia portret kobiety w ujęciu trzy czwarte. Modelka zwraca głowę lekko w lewą stronę, ale patrzy prosto na widza. Oczy ma czarne, wyraziste. Na fotografii dokonano ingerencji - dorysowano kilka elementów czarnym pisakiem. Twarz jest podzielona na połowy cienką linią biegnącą od nasady włosów do brody. Na prawej części twarzy dorysowano ciemne rzęsy, a powyżej intensywną czerń na włosach. Lewa strona głowy jest postarzona. Na włosach dorysowano siwiznę. Poziome linie znaczą zmarszczki na czole i wokół oczu. Od nosa i ust biegną ciemne bruzdy. Zdjęcie jest pojedynczym portretem artystki jako osoby starszej i młodszej jednocześnie

Fotografia powstała jako część projektu Zmiana. Mój problem jest problemem kobiety. Artystka dokumentowała performens podczas którego profesjonalne charakteryzatorki dokonały postarzenia połowy nagiego ciała artystki. W miarę postepowania tego procesu, lewa i prawa połowa ciała coraz silniej ze sobą kontrastowały, różnice były coraz bardziej widoczne. 

Ewa Partum to jedna z pierwszych polskich artystek, która swoje feministyczne poglądy przekłada na język sztuki. W projekcie Zmiana zwróciła uwagę na tendencję do postrzegania kobiety przez pryzmat jej zewnętrznego wyglądu. W tym kontekście wiek kobiety ma duże znaczenie w postrzeganiu jej atrakcyjności, jak również wpływa na wewnętrzną samoidentyfikację. 


Autorka skryptu: Maria Wasińska Stelmaszczyk

Konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska




Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu

Ewa Partum to artystka – performerka. Artysta - performer  nie maluje obrazu ani nie robi rzeźby. Samo jego działanie to dzieło sztuki. Działanie nie tworzy przedmiotu.

Performens:

  • to działanie artysty,
  • działanie performera  jest ważne,
  • performer ma cel,
  • po performensie powstaje dokumentacja,
  • dokumentacja performensu to opis, film lub zdjęcia,
  • widzowie oglądają performens na żywo,
  • dokumentacja performensu jest w muzeum.

Opis dzieła:

Fotografia „Zmiana” to plan dla performensu. Na fotografii jest twarz Ewy Partum. Ewa Partum rysowała czarnym pisakiem po fotografii. Jedna połowa twarzy Ewy Partum wygląda staro, druga połowa twarzy wygląda młodo.

Połowa twarzy artystki jest pomalowana tak, by wyglądała bardzo staro. Twarz jest szara, na twarzy są zmarszczki. Włosy artystki są siwe. Druga połowa twarzy artystki jest młoda, naturalna. Twarz jest jasna, gładka. Włosy artystki są czarne.

Pięć lat później, w 1979 roku, Ewa Partum zrobiła performens „Mój problem jest problemem kobiety”. Artystka była naga. Charakteryzatorka pomalowała połowę ciała Ewy Partum w taki sposób, by wyglądała staro. Jedna połowa ciała Ewy Partum była młoda, druga połowa była stara. Takie ciało naprawdę nie istnieje.

Zwykle kobiety lubią wyglądać młodo. Kobiety robią wiele zabiegów, by wyglądać młodziej. Młode kobiety są atrakcyjne. Ewa Partum chciała pokazać, że wiek kobiety nie powinien mieć znaczenia. Ważna jest tylko sztuka.

Autorka skryptu: Agnieszka Wojciechowska-Sej

Ewa Partum
Ewa Partum

Obok performensu w kręgu jej zainteresowań pozostawała również sztuka konceptualna, interwencje w przestrzeni publicznej. Ważnym elementem jej twórczości jest „poezja konceptualna” realizowana w postaci obiektów poetyckich, w których pojawiał się również cielesny element – odcisk pomalowanych czerwoną szminką ust artystki. Na początku lat 70. prowadziła w Łodzi Galerię Adres, która prezentowała sztukę konceptualną, performens, rejestrowała akcje, interwencje, pokazywała dokumentacje artystów z kręgu fluxus. Ewa Gałązka (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. 2010. s. 317).

Zasoby - elementy zespołu
Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także