Aneta Grzeszykowska
Artystka urodziła się w Warszawie (1977 r.), ukończyła studia na Wydziale Grafiki ASP tamże (1999 r.). Głównym medium jej twórczości była początkowo fotografia, jednak badając sposoby utrwalania wizerunku i ich wpływ na tożsamość jednostki, artystka zaczęła łączyć ją z innymi mediami, tworząc obiekty, wideo i sytuacje performatywne. Grzeszykowska od 2015 roku chętnie wykorzystuje w swoich pracach także „miękkie” materiały, takie jak masy plastyczne, tekstylia, skóra, wełna.
W swoich pracach dotyka problemu wizerunku, tożsamości i pamięci, często ingerując w istniejące fotografie (jak w pracy Album z 2005 roku, gdzie z rodzinnych zdjęć usunęła siebie) lub interpretując je (jak w cyklach Untitled Film Stills z 2006 czy Iranian Film Stills z 2015 roku, nawiązujących do cykli Cindy Sherman z lat 70). W większości swoich prac zabiegom manipulacji poddaje własne ciało czy twarz (m.in. Love Book z 2010 r., Selfie z 2014 r., Model z 2017 r,. Beauty Mask z 2017 r. czy Face Book z 2020 r.).
Artystka jest laureatką „Paszportu Polityki” (2014), jej prace znajdują się w kolekcjach m.in. Centre Pompidou w Paryżu, Hammer Museum w Los Angeles czy w Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Jorku, w Polsce zaś w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki czy Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Jej prace były też obecne na wystawie głównej Biennale di Venezia w 2022, czy Triennale w Yokohamie 2024.
