Marek Włodarski (Henryk Streng)
Ryby i portret
Datowanie: | 1928 r. |
Technika: | malarstwo olejne |
Materiały: | farba olejna, płótno |
Rozmiar: | wys. 65 cm, szer. 82 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 09.1966 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/455 |
Opis dzieła
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
Ryby i portret to surrealistyczny obraz. Artysta zestawił ze sobą kilka elementów, które w ogóle się ze sobą nie łączą. Po lewej stronie płótna znajdują się trzy zielone ryby typu dorada, namalowane w sposób schematyczny, jedna pod drugą. Ich ogony oplata niebieska linia, przypominająca linę. W centrum kompozycji Włodarski umieścił biało-czarny portret w złotej ramie, z wizerunkiem młodej kobiety. Dziewczyna została przedstawiona do pasa, na wprost widza, w geście czesania długich, ciemnych włosów. Wygląda jakby była symbolem kobiecości i niewinności. Złota rama portretu od góry zamknięta łukiem z widocznymi żłobieniami. Po prawej stronie płótna artysta namalował dłoń z żółtym mankietem koszuli i niebieskim od marynarki. Wskazujący palec jest wysunięty do góry, w geście naciskania na czerwono-biały przycisk, od którego odchodzi czerwona linia. W prawym, górnym rogu znajduje się czwarta ryba, czterokrotnie mniejsza od poprzednich i skierowana pyskiem do poziomej, górnej ramy obrazu. Również została namalowana schematycznie. Zza ryby, symetrycznie pojawia się brązowa, poskręcana linia. Tło obrazu stanowią cztery płaszczyzny w różnych kolorach: jasnoszary, ciemnoszary, niebieski i piaskowy. Jasnoszara płaszczyznę od beżowej oddziela czarna, pionowa linia. Wszystkie elementy obrazu zostały namalowane płasko, choć widoczna jest faktura nakładania farby. Występuje modelunek światłocieniowy. Treść obrazu jest niejasna, absurdalna. Tego rodzaju elementy mogą razem występować w marzeniach sennych. Taki sposób kreowania malarskiej rzeczywistości Włodarski nazywał nadrealizmem.Marek Włodarski to polski artysta malarz, pochodzenia żydowskiego. Studiował we Lwowie najpierw w Wolnej Akademii Sztuk Pięknych, a później Państwowej Szkole Przemysłowej. Wyjechał do Paryża, gdzie przez pół roku kształcił się pod okiem Fernanda Legera. Znał się z Andre Bretonem, Andre Massonem czy Brunonem Schulzem. Należał do lwowskiej grupy awangardowej „Artes”. Uczestniczył w kampanii wrześniowej. Pierwotnie nazywał się Henryk Streng, zmienił jednak nazwisko po wkroczeniu wojsk niemieckich na teren Lwowa w 1941 roku. Przebywał w obozie koncentracyjnym Stutthof. Po wojnie zaczął być nauczycielem w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, a potem w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W jego twórczości widoczne są wpływy Fernanda Legera i Marca Chagalla.
Autor skryptu: Maja Pawlikowska