Władysław Strzemiński
Rysunek do "Teorii widzenia". Architektonika dorycka
| Datowanie: | 1947-1950 |
| Technika: | rysunek |
| Materiały: | karton, kalka techniczna, ołówek, tusz |
| Rozmiar: | wys. 14,1 cm, szer. 19,6 cm; z passe-partout: wys. 19,8 cm, szer. 20 cm |
| Sposób nabycia: | przekaz |
| Data nabycia: | 02.11.2016 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2168/77 |
Opis dzieła
Rysunki Władysława Strzemińskiego powstały w wyniku jego badań nad percepcją. Pokazują one, jak rozwój świadomości wpływał na zmiany widzenia pod wpływem przemian cywilizacyjnych i kulturowych. Stanowią część jego przełomowej pracy „Teoria widzenia”, w której artysta analizuje różne sposoby postrzegania – od konturowego po nowoczesne – jako odbicie przemian społecznych na przestrzeni wieków. Poszczególne rysunki ukazują sposób, w jaki rzeczywistość była postrzegana w różnych momentach kultury. Strzemiński tworzy system odniesień łączący epoki, formy, artefakty i metody poznania. Traktuje sztukę jako narzędzie badawcze, gdzie każda forma wizualna odpowiada określonej świadomości wzrokowej. „Teoria widzenia” to nie tylko traktat estetyczny, lecz także projekt edukacyjny i społeczny, mający na celu kształtowanie nowoczesnego odbiorcy sztuki.
Opis prosty
Rysunki do „Teorii widzenia" to wybór z większego zbioru prac. W większości zostały wykonane na kalkach lub kartonie. Narysowane ołówkiem i tuszem. Są to ilustrację do z książki „Teoria widzenia". Jej autorem jest Władysław Strzemiński. Publikacja została wydana w 1958 roku. Było to już po śmierci artysty. Książka stanowi podsumowanie działalności Strzemińskiego. Autor analizuje w niej historię sztuki. Robi to jednak w sposób jak na tamte czasy wyjątkowy. W swoich analizach ukazuje sztukę w szerszym kontekście. Uwzględnia rozwój naukowy i społeczny. Bierze pod uwagę wpływ jaki te warunki mają na to jak widzimy.
Dorota Stolarska-Kultys
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Władysław Strzemiński malował obrazy, rysował rysunki, dużo pisał o sztuce. Zastanawiał się jak powstaje obraz. Analizował, z czego się składa. Chciał wiedzieć, kiedy obraz jest dobrze namalowany. Napisał książkę zatytułowaną „Teoria widzenia”. Opisywał w niej, w jaki sposób widzi człowiek. Oko człowieka jest zbudowane jak maszyna. Obraz wpada do jej środka przez soczewkę i trafia do mózgu. Wtedy człowiek rozpoznaje kształty, przedmioty, kolory. Człowiek musi nauczyć się patrzeć. Oglądając zwierzęta widzi, że się od siebie różnią. Oglądając drzewa widzi, że są różne. Oglądając dzieła sztuki widzi, że są różne. Rysunki są ilustracjami do książki „Teoria widzenia”. Pokazują, jak ludzie widzą różne rzeczy. Pokazują, jak artyści widzieli i malowali różne rzeczy dawniej i dziś.
Maciej Cholewiński, konsultacja ekspercka: Aleksandra Oszczęda.
Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi
Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas [2017-04-25-2017-09-09]
A Polish Avant-garde, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński [2018-10-24-2019-01-14]
Kobro & Strzemiński - A Polish Avant-garde [2019-03-23-2019-06-30]
Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, I, rozdz.: poz. 71, Kraków: Wydawnictwo Literacki, 1958, s. 61.,Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, II, rozdz.: poz. 71, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1969, s. 60.,Władysław Strzemiński , Teoria widzenia, III,
