Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Grafika zastępcza dla video
Grafika zastępcza dla video
Kompozycja unistyczna 7

Władysław Strzemiński

Kompozycja unistyczna 7

Udostępnij:
Datowanie: 1929
Technika: malarstwo olejne
Materiały:płótno, farby olejne
Rozmiar:szerokość: 63 cm, wysokość: 77 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 1945
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/159
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu

Kompozycja unistyczna 7 to sztuka unistyczna. Sztuka unistyczna jest wynalazkiem Władysława Strzemińskiego, malarza. Sztuka unistyczna to malarstwo.

Obraz unistyczny to obraz abstrakcyjny. Nie przypomina codziennego świata. Obraz unistyczny działa na widza tylko kolorami, a nie pokazanymi rzeczami. Na obrazie jest ważna materialna farba.

Strzemiński na obrazie unistycznym nie pokazał ludzi (obraz nie jest portretem), nie pokazał rzeczy ani roślin (obraz nie jest martwą naturą), nie pokazał świata (obraz nie jest pejzażem). Strzemiński nie użył dużej liczby kolorów. On stworzył prosty obraz.

Strzemiński użył farb o pięciu kolorach. On namalował tło obrazu farbą o kolorze piasku. Na środku obrazu namalował nieregularny kształt podobny do koła w kolorze szaro-różowym. W prawej części obrazu namalował nieregularny duży kształt w kolorze brudno-pomarańczowym. W lewej części obrazu namalował dwa nieregularne kształty: jeden w kolorze jasno-szarym, a drugi w kolorze jasno-zielonym.

Te kształty nie mają ostrych granic, a odcienie kolorów są podobne. Dlatego te kształty są połączone ze sobą. One są harmonijne.

Autor skryptu: Leszek Karczewski


Władysław Strzemiński
Władysław Strzemiński

Władysław Strzemiński, artysta i teoretyk, był czołowym przedstawicielem awangardy międzywojennej w Polsce. Urodził się w zaborze rosyjskim, w Mińsku, w rodzinie polskiej. Studiował w elitarnej Wojskowej Szkole Inżynieryjnej im. cara Mikołaja w Petersburgu. Podczas pierwszej wojny światowej doznał poważnych obrażeń, w wyniku których stracił jedną rękę, nogę i widzenie w jednym oku. Od 1917 roku bliżej zainteresował się sztuką i wtedy – lub rok później – poznał też swoją przyszłą żonę, Katarzynę Kobro. Od 1918 aktywnie działał w środowisku konstruktywistów rosyjskich. Już wtedy uczestniczył w posiedzeniach Pododdziału...

Inne dzieła tego artysty
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także