Katarzyna Kobro
Rzeźba abstrakcyjna (1)
Datowanie: | 1924 |
Technika: | rzeźba |
Materiały: | drewno, metal, szkło, farba olejna |
Rozmiar: | wys. 72 cm, szer. 17,5 cm, głęb. 15,5 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 24.03.1932 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/6 |
Opis dzieła
(Zenobia Karnicka, cytat z katalogu: „Katarzyna Kobro 1989-1951. W setną rocznicę urodzin", kat. wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1998, s. 125 )
Opis prosty
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
„Rzeźba abstrakcyjna (1)" to jedyna zachowana z grupy znanych, trzech zbliżonych konstrukcji, datowanych hipotetycznie na rok 1924. Na drewnianej, jasnoszarej prostopadłościennej bazie osadzone są trzy pionowe elementy: metalowa forma ażurowa, pokryta jasnobrązową farbą, w kształcie zbliżonym do pudła gitary, złączona pośrodku zawieszoną na druciku żółtą kulą. Dwie szklane płytki o krawędziach podkreślonych czarnym konturem, z których jedna ma kształt regularnego prostokąta, a druga kształt prostokąta skośnie rozszerzonego ku górze i ścięta z przyklejonym od zewnątrz czarnym prostopadłościanem. Szklane płytki ograniczają z dwóch stron formę centralna, otwartą jednak częściowo na przestrzeń. Przezroczystość materiałów sprawia, że rzeźba jest bardziej przestrzenna. Jej elementy konstrukcyjne zostały oparte na matematycznych wyliczeniach. Żółta kula podkreśla centrum grawitacji całego układu. W rzeźbie dostrzec można widoczny związek pomiędzy twórczością Kobro a koncepcją wczesnych obrazów unistycznych Władysława Strzemińskiego. Rzeźby abstrakcyjne mogły być pokazane na wystawie Grupy Blok w Warszawie, w Rydze oraz na „I Wystawie Grupy Praesens” w Warszawie w 1926 roku. „Rzeźba abstrakcyjna 1" prezentowana była na „I Salonie SAP” w Warszawie w 1927 roku, a w latach 30. XX wieku na „Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.” w Muzeum Sztuki w Łodzi.
Katarzyna Kobro była jedną z inicjatorek grupy „a.r.” Artystka uważała, że rzeźbę należy uwolnić od przymusu bycia bryłą. Według niej rzeźba stanowi równoprawny element przestrzeni, współistnieje z przestrzenią, która ją otacza i się z nią przenika. Każdy element kompozycji jest tak samo ważny.
Autorka skryptu: Maja Pawlikowska
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Autorka skryptu: Małgorzata Wiktorko
Précurseurs de l'Art Abstrait en Pologne / Prekursorzy sztuki abstrakcyjnej w Polsce [1957-11-15-1957-12-15]
Tendencje w sztuce łódzkiej [1974-09-30-1974-10-24]
Constructivism in Poland 1923-1936, Blok, Praesens, „a.r.”,
Konstruktivismen i Polen 1923-1936 r. [1975-01-01]
Obok. Polska - Niemcy, tysiąc lat w historii i w sztuce [2011-09-21-2012-01-09]
Inventing Abstraction, 1912 - 1925
Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas [2017-04-25-2017-09-09]
Organizatorzy życia. De Stijl, polska awangarda i design [2017-11-24-2018-02-25]
Katarzyna Kobro & Władysław Strzemiński. New Art in Turbulent Times [2018-03-10-2018-09-02]
Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]
Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński [1956-12-01-1957-01-01]
A Polish Avant-garde, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński [2018-10-24-2019-01-14]
Kobro & Strzemiński - A Polish Avant-garde [2019-03-23-2019-06-30]
Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy
Zagrodzki Janusz, Katarzyna Kobro i kompozycja przestrzeni, Warszawa : PWN, 1984 r., s. 55.,Grzechca Ursula, Kobro (Katarzyna Kobro-Strzemińska) und die konstruktivistische Bewegung, Munster : Westfalische Wilhelms-Uniwersitat, 1986 r, s. 81-85.