Stanisław Kubicki
Odpoczywający gajal (Ruhender Gaial)
| Datowanie: | 1930 |
| Technika: | malarstwo olejne |
| Materiały: | farba olejna, płótno |
| Rozmiar: | bez ramy: wys. 70,5 cm, szer. 99,5 cm; z ramą: wys. 79,8 cm, szer. 108 cm, głęb. 3,8 cm |
| Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/2115 |
Opis dzieła
Odpoczywający gajal III to silnie zgeometryzowane, niemal abstrakcyjne przedstawienie azjatyckiego wołu należące do większej grupy prac, w których Stanisław Kubicki ukazywał świat zwierząt. Obraz olejny poprzedzały trzy rysunki ołówkiem i piórkiem, o coraz większym stopniu zgeometryzowania i wyabstrahowania formy. Ostatni z nich, obecnie zaginiony i znany wyłącznie z reprodukcji w kolońskim czasopiśmie „a bis z”, z którym artysta współpracował w latach 1929-1931, stanowił niejako pierwowzór obrazu olejnego zakupionego do zbiorów Muzeum Sztuki.
Kompozycja zyskała w swojej wersji ostatecznej „kryształową” i ekspresjonistyczną formę charakterystyczną dla innych prac artysty, przedstawiających swoiste portrety świata przyrody. Były to portrety „duchowe”, nie tyle mające na celu odzwierciedlenie cech zwierząt i roślin, ile odnoszące się do próby wyobrażenia arkadyjskiego świata naturalnego porządku. Kubicki postrzegał go jako wzorcowy dla idealnego społeczeństwa. Sam motyw wołu powrócił później także w obrazie podsumowującym serię odnoszącą się do duchowego królestwa zwierząt - w pracy Święty i zwierzęta z 1932 roku, stanowiącej opus magnum artysty.
Obraz zostały zakupiony do Muzeum Sztuki w Łodzi bezpośrednio od rodziny artysty i pochodzi z szerszego zespołu dzieł, które znajdują się w posiadaniu rodziny w Berlinie.
Paulina Kurc-Maj
Odpoczywający gajal Stanisława Kubickiego to silnie zgeometryzowane przedstawienie azjatyckiego wołu. Kompozycja ma „kryształową”, ekspresjonistyczną formę charakterystyczną dla twórczości artysty. Obraz należy do cyklu portretów przedstawicieli przyrody. Nie miały one odzwierciedlać realistycznych cech zwierząt, lecz symbolizować arkadyjski, naturalny porządek, który Kubicki postrzegał jako wzorzec dla idealnego społeczeństwa.
Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2022
Dofinansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Program rządowy Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej. Rozwój kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi - etap XI.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.
