Udostępnij:
Datowanie: 1991-03
Technika: zapis cyfrowy (przeniesiony z kasety VHS), film barwny z dźwiękiem
Materiały: pamięć flash (pendrive USB)
Rozmiar:min. 2 min, sekundy 21
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 11.08.2021
Numer inwentarzowy: MS/SN/V/172/3

Opis dzieła

Rytualne, wielogodzinne akcje duetu – Marka Rogulskiego i Piotra Wyrzykowskiego – realizowały ideę wyzwolenia z cywilizacyjnych kodów i przyzwyczajeń. Nazwa grupy miała nadać archaiczny kontekst jej działaniom, gdyż Mindel i Würm to określenia epok w dziejach prehistorycznego rozwoju ludzkości. Poszukiwaniu ukrytych mocy nieświadomości służyło odwołanie się do magii kultur pierwotnych i szamańskich rytuałów. Równolegle dochodziło do zderzenia ujawnionych kodów z rzeczywistością wielkomiejską z początku lat 90.

Tworzona przez grupę muzyka towarzyszyła występom. Dzięki połączeniu industrialnego hałasu z prymitywistyczną konstrukcją oddawała założoną fuzję dwóch żywiołów. Grupa działała w latach 1990–1992, głównie w Gdańsku. Akcje odbywały się m.in. na tamtejszej Wyspie Spichrzów. Nadawane im tytuły odnosiły się mniej lub bardziej precyzyjnie do pierwotnych poziomów energetycznych obecnych w psychice człowieka. Ziemia Mindel Würm wykonywała również muzykę wykorzystywaną następnie w performansach. Wykorzystywała do tego preparowane gitary i perkusję (Rogulski) oraz gitarę basową (Wyrzykowski). Obaj muzycy posługiwali się także przetwornikami elektronicznymi dźwięku i modulatorami. Z czasem duet rozpadł się, a jego członkowie utworzyli kolejne formacje: Rogulski – Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, a Wyrzykowski – Venom Underground.

Daniel Muzyczuk

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.

Logotyp

Logotyp
Marek Rogulski

Artysta multimedialny, performer, rzeźbiarz, malarz, twórca video i fotografii, muzyk oraz teoretyk sztuki. W latach 1985-90 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) w Gdańsku. Jeszcze jednak przed rozpoczęciem nauki, w 1983 roku, zrealizował pierwsze działania w przestrzeni publicznej. W 1989 roku, wraz z Robertem Kają, Sławomirem Górą i Sławomirem Laskowskim, założył grupę artystyczną Pampers Maxi. Była to kontrpropozycja dla dominującej wówczas w Polsce sztuki Nowej Ekspresji. Zrzeszeni w niej artyści operowali kontekstem stając się rzecznikami nowej postmodernistycznej...

Piotr Wyrzykowski
Powiązane dzieła
Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także