Urszula Broll

Bez tytułu

Udostępnij:
Datowanie: 1958
Technika: malarstwo akwarelowe, rysunek tuszem
Materiały:tusz, akwarela, papier
Rozmiar:20,9 x 29,7 cm
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 15.09.2021
Numer inwentarzowy:MS/SN/RYS/2324
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Prace z lat 1953–1958 ukazują transformację sztuki i metody twórczej artystki. W czasie, gdy Urszula Broll studiowała w filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, mieszczącej się w Stalinogrodzie (dzisiejsze Katowice), była także członkinią samokształceniowej grupy ST-53. Grupę współtworzyli również Konrad Swinarski, Zdzisław Stanek, Maria Obremba, Klaudiusz Jędrusik, oraz inni studenci akademii. Spotykali się w prywatnych mieszkaniach, gdzie malowali oraz studiowali m.in. „Teorię widzenia” Władysława Strzemińskiego. 

Różnorodne technicznie i kolorystycznie prace wykorzystują tusz, farby wodne i gwasz. Są świadectwem nieśmiałych poszukiwań własnego stylu przez artystkę. Oprócz zarysowanych kształtów geometrycznych dostrzec w nich można także struktury przywodzące na myśl architekturę szybów kopalni, będące mediacją pomiędzy pejzażem industrialnego Górnego Śląska, a abstrakcją. Wczesne prace stanowią zapowiedź przemiany, jaka nastąpiła w twórczości Urszuli Broll w latach sześćdziesiątych, gdy artystka oddaliła się od wpływów ST-53, podążając w kierunku medytacyjnej stylistyki New-Age, którą rozwijała od lat sześćdziesiątych, niemal do swojej śmierci.

Jakub Gawkowski


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.




Urszula Broll

Malarka, jedna z kluczowych postaci powojennego życia artystycznego na Górnym Śląsku. Uznawana za matkę polskiego buddyzmu. W latach 1949-1955 studiowała w katowickim oddziale krakowskiej ASP na kierunku grafika propagandowa. W czasie studiów poznała Konrada Swinarskiego, który udostępniał grupie studentów fragmenty Teorii Widzenia Władysława Strzemińskiego i wprowadzał w awangardową perspektywę historii sztuki. Jako współtwórczyni zawiązanej w tamtym okresie grupy ST-53, Broll brała udział w wystawach organizowanych najpierw w prywatnych mieszkaniach, a później – w 1956 roku w pierwszej oficjalnej prezentacji grupy, na...