Marcelo Zammenhoff (właśc. Piotr Wygachiewicz)

Orędzie na rok 1999

Udostępnij:
Datowanie: 1999
Technika: film barwny, dźwiękowy, film-audio-wideo, zapis analogowy filmowy przeniesiony na zapis cyfrowy
Materiały:film barwny z dźwiękiem (zapis cyfrowy przeniesiony z kasety VHS)
Rozmiar:06'30''
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 09.07.2020
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/164
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Wideo „Orędzie na rok 1999” odnosi się do nadziei, które od lat 50. wiązano z rokiem 2000. Wierzono, że postęp doprowadzi do rozwiązania większości problemów ludzkości. Nagranie w humorystyczny sposób kwestionuje nierealne wyobrażenia związane z rozwojem technologicznym. Niezwykle poważny ton artysty kontrastuje momentami ze słowami odnoszącymi się do prozaicznych problemów, takich jak np. „brudne i brzydkie chodniki” .


Film zrealizowany na imprezę sylwestrową 1998/1999 w łódzkim klubie Forum Fabricum. Był częścią wideoinstalacji przygotowanej przez artystę dla wnętrza klubu. Orędzie było wyrazem zawiedzionych nadziei, jakie artysta wychowany na socjalistycznych lekturach zapowiadających świetlaną przyszłość i rozwój ludzkości, pokładał w potencjale nowej „technokultury”.

Praca czytana być może jako meta-komentarz do rozwoju lokalnej sceny muzycznej, ale także wypowiedź o przemianach społecznych lat dziewięćdziesiątych i upadającym entuzjazmie z początku dekady.


Jakub Gawkowski



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".





Marcelo Zammenhoff (właśc. Piotr Wygachiewicz)

Artysta współczesny, performer, kompozytor, eksperymentator. Przedstawiciel polskiego kina eksperymentalnego, offowego i eksperymentalnej sceny muzycznej electro/synth/noise, a także działacz i organizator wydarzeń kulturalnych. Mieszka i tworzy w Łodzi. Konstruktor pierwszych samplerów kasetowych. Autor „Telewizji Antlantyda” – pionierskich programów emitowanych w TVP2 latach 1993–94, a także czterech Festiwali Myśli Cyfrowej CYFROTEKA, założyciel Teatru Elektrycznego, grupy filmowej Plazma TV oraz ekstremalnej galerii Xylolit w Łodzi (działającej w latach 1995–96). Na początku lat 90. XX wieku był prekursorem nowych gatunków muzycznych...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty