#otwarty Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku

Max Bill

Multiple: Doublement / Multipla: Podwojenie

Udostępnij:
Datowanie: 1969
Technika: rzeźba
Materiały:stal nierdzewna polerowana
Rozmiar:wys. 29 x szer. 29 x dł. 29 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 29.12.1970
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/104
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Multiplę tworzą skrzyżowane ze sobą stalowe, wydłużone prostopadłościany, przecinające się, biegnące w sześciu kierunkach osie (jedna, potem dwie, a na końcu cztery), a także błyszcząca, idealna dla światła (jak lustro) rzeźba, która jednakże może nie budzić zbyt dobrych skojarzeń – tak przecież wyglądają zapory stawiane w poprzek ulic, aby nikt niepowołany nie mógł przez nie przejechać. Okazuje się zatem, że geometria czy matematyka, które artysta podziwiał i wykorzystywał w swojej twórczości, nie muszą być przedstawiane jako „zwykłe” równania... Mogą być budzącymi natchnienie rzeźbami, inspirującymi wzrok – blaskiem, umysł – geometrią, wyobraźnię – kształtem.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 776).

Max Bill

Max Bill (1908 Winterthur – 1994 Berlin) to szwajcarski malarz, rzeźbiarz, architekt i designer. Jest między innymi autorem projektu gmachu Hochschule für Gestaltung w Ulm (1953-1968), jak i jednym z twórców i pierwszym rektorem tej uczelni, która miała być kontynuacją Bauhausu. Od początku związany był ze sztuką geometryczną. Był członkiem Abstraction-Création (1931-1936), międzynarodowego stowarzyszenia artystów, które wypracowywało teoretyczne podstawy sztuki abstrakcyjnej, a następnie przyłączył się do działającej w Zurichu grupy Allianz (1937-1954). Max Bill, zajmując się sztuką konkretną, stosował się do rygorystycznych zasad...

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także