Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Joël Andrianomearisoa

Last year in Antananarivo [Zeszłego roku w Antananarywie]

Udostępnij:
Datowanie: 2016
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały:papier, atrament, drewno, szkło
Rozmiar:27,9 x 36,4 cm (8 obiektów, każdy w ramie)
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 18.06.2020
Numer inwentarzowy:MS/SN/F/3148/1-8
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Praca powstała w wyniku kwerendy, którą Joël Andrianomearisoa odbył w Antananarywie, stolicy Madagaskaru. Tytuł pracy został zainspirowany filmem pt. Zeszłego roku w Marienbadzie (1961). W madagaskarskim archiwum artysta znalazł dwie czarno-białe fotografie z 1900 roku, czyli z okresu, kiedy Madagaskar był pod panowaniem francuskich władz kolonialnych. 

Zdjęcia ukazują grupę rdzennych mieszkańców wyspy ubranych w europejskie stroje. Pozują w pełnej przepychu sali balowej; ustawieni w rzędach jak na klasycznym portrecie grupowym lub dobrani w pary w pozach przywodzących na myśl zastygłe figury taneczne. Są przebrani w bogate suknie lub eleganckie garnitury, jednak w ich mimice i gestach dojmujący jest wyraz skrępowania. Są przestraszeni i zawstydzeni. To nie oni mają czerpać przyjemność z owej maskarady. Wyraźnie widać, że zostali zmuszeni do odgrywania narzuconej im roli, ku uciesze kolonialnych „panów”. Patrzący na nich, poprzez uderzającą nieporadność fotografowanych, ich wyraźne wyobcowanie w narzuconej sytuacji, mogą potwierdzić swoją dystynktywną wyższość. 

Praca zachęca do refleksji nad obliczami kolonialnej opresji i prowokuje pytanie o znaczenie pojęcia „cywilizowany“. Artysta podzielił obie fotografie na cztery części. Zabieg ten sprawia, że zaburzona zostaje spójność obrazów, możemy przyglądać się jedynie fragmentom. Poprzez to posunięcie, artysta zwraca uwagę, że wyobrażenie na temat danego wydarzenia z przeszłości jest jedynie konstruktem tworzonym z odłamków. 


Maria Franecka



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".





Joël Andrianomearisoa

Artysta urodził się w Antananarywie, swój czas dzieli pomiędzy Madagaskar, kraj z którego pochodzi i Francję. W swojej twórczości przepracowuje kolonialną przeszłość sięgając po epizody pomijane przez główną narrację historyczną. Ukończył studia architektoniczne na Ecole Speciale d’Architecture w Paryżu. Ważną rolę w jego twórczości odgrywają prace tekstylne, jednak jego działalność artystyczna ma interdyscyplinarny charakter. Prace artysty znajdują się m. in w Zeitz Mocaa w Kapsztadzie w Republice Południowej Afryki. W 2019 roku reprezentował Madagaskar na Biennale w Wenecji. 

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także