Marcelo Zammenhoff (właśc. Piotr Wygachiewicz)

Regresja industrialna oddala marzenia

Udostępnij:
Datowanie: 1990
Technika: film barwny, dźwiękowy, film-audio-wideo, zapis analogowy filmowy, zapis analogowy filmowy przeniesiony na zapis cyfrowy
Materiały:kaseta VHS, płyta DVD
Rozmiar:18'47''
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 08.10.2020
Numer inwentarzowy:MS/SN/V/155
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Jeden z ostatnich filmów Marcelo Zammenhoffa zrealizowany na taśmie 8mm, a zarazem jedna z jego pierwszych świadomych kompozycji filmowych posiadająca określoną strukturę i narrację. Głównym motywem pracy jest monumentalny zbiornik gazu w Rembertowie, który artysta mijał w trakcie podróży pociągiem do policealnej szkoły fotografii w Mińsku Mazowieckim. W czasie demontażu konstrukcji zbiornika zginęło dwóch robotników. Historia ta wzmocniła fascynację artysty budowlą.

Monumentalna wieża obserwowana jest z bliska oraz z perspektywy jadącego pociągu, oddając pomnikowy wymiar upadającego przemysłu. Obrazom towarzyszy ścieżka dźwiękowa złożona z oniryczno-psychodelicznej narracji autora inspirowanej historią wypadku, oraz dźwięki muzyki zespołu Esplendor Geometrico. Film został przegrany na VHS, zanim pierwotna taśma 8mm zaginęła.


Jakub Gawkowski


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".





Marcelo Zammenhoff (właśc. Piotr Wygachiewicz)

Artysta współczesny, performer, kompozytor, eksperymentator. Przedstawiciel polskiego kina eksperymentalnego, offowego i eksperymentalnej sceny muzycznej electro/synth/noise, a także działacz i organizator wydarzeń kulturalnych. Mieszka i tworzy w Łodzi. Konstruktor pierwszych samplerów kasetowych. Autor „Telewizji Antlantyda” – pionierskich programów emitowanych w TVP2 latach 1993–94, a także czterech Festiwali Myśli Cyfrowej CYFROTEKA, założyciel Teatru Elektrycznego, grupy filmowej Plazma TV oraz ekstremalnej galerii Xylolit w Łodzi (działającej w latach 1995–96). Na początku lat 90. XX wieku był prekursorem nowych gatunków muzycznych...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także