Pakui Hardware

On Demand [Na żądanie]

Udostępnij:
Datowanie: 2017
Technika:
Materiały:tworzywo sztuczne, metal, pleksiglas, guma, ceramika, szkliwo, folia, silikon
Rozmiar:wymiary zmienne
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 09.07.2020
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/639
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Artyści tworzący duet sięgają po syntetyczne materiały. Zestawiają je ze sobą tak, że mogą przypominać organiczne hybrydy. Podejmują temat rozwoju technologicznego i wynikających z niego przemian społecznych. Futurologicznie rozważają relację ciała człowieka i otoczenia, jakie on tworzy.


Na instalację zatytułowaną Na żądanie (2017) składają się m.in. wydruki wykonanych przez NASA w przestrzeni kosmicznej zdjęć, które przypominają skórę nowego rodzaju organizmów, a także transparentne tafle sugerujące witrynę sklepową lub środowisko laboratoryjne. Elementem dopełniającym jest wykonana z pleksiglasu poddanego obróbce cieplnej “sadzawka”, czy też jak sugerują artyści - krater, z wodą zabarwioną pigmentem jadalnym o wdzięcznej nazwie Sky Blue (błękit nieba) i jednocześnie “niezdrowym” odcieniu. 

Tytuł pracy może się kojarzyć z jednej strony z dostępnością „na żądanie” produktów (np. książek, których cyfrowe egzemplarze drukowane są dopiero po ich zamówieniu przez czytelnika, a nie w pełnych nakładach, z ang. print-on-demand), z drugiej zaś ze współczesnym środowiskiem pracy, w którym pracownik znajduje się w stałej gotowości.


Agnieszka Pindera



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".





Pakui Hardware

Duet Pakui Hardware (Neringa Černiauskaitė i Ugnius Gelguda) istnieje od 2014 roku. Tworzy charakterystyczne rzeźby, obiekty, instalacje i struktury przestrzenne, używając do tego materiałów zarówno organicznych, jak i syntetycznych. To właśnie napięcie między tym, co naturalne a sztucznie wykreowane, a także semiotyką i materialnością, stanowi często punkt wyjścia dla realizowanych przez twórców projektów. Odzwierciedlenie zainteresowań artystów znaleźć można także w obranej przez nich nazwie, która ma swoje korzenie w hawajskim micie opowiadającym na głębszym poziomie o fragmentacji i akceleracji. Według polinezyjskiej legendy Pakui...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także