Pakui Hardware
On Demand
| Datowanie: | 2017 |
| Technika: | instalacja |
| Materiały: | tworzywo sztuczne, metal, pleksiglas, guma, ceramika, szkliwo, folia, silikon |
| Rozmiar: | wymiary 0 (wymiary zmienne (poszczególne elementy w opisie)) |
| Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
| Data nabycia: | 09.07.2020 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/639 |
Opis dzieła
Artyści tworzący duet sięgają po syntetyczne materiały. Zestawiają je ze sobą tak, że mogą przypominać organiczne hybrydy. Podejmują temat rozwoju technologicznego i wynikających z niego przemian społecznych. Futurologicznie rozważają relację ciała człowieka i otoczenia, jakie on tworzy.
Na instalację zatytułowaną Na żądanie (2017) składają się m.in. wydruki wykonanych przez NASA w przestrzeni kosmicznej zdjęć, które przypominają skórę nowego rodzaju organizmów, a także transparentne tafle sugerujące witrynę sklepową lub środowisko laboratoryjne. Elementem dopełniającym jest wykonana z pleksiglasu poddanego obróbce cieplnej “sadzawka”, czy też jak sugerują artyści - krater, z wodą zabarwioną pigmentem jadalnym o wdzięcznej nazwie Sky Blue (błękit nieba) i jednocześnie “niezdrowym” odcieniu.
Tytuł pracy może się kojarzyć z jednej strony z dostępnością „na żądanie” produktów (np. książek, których cyfrowe egzemplarze drukowane są dopiero po ich zamówieniu przez czytelnika, a nie w pełnych nakładach, z ang. print-on-demand), z drugiej zaś ze współczesnym środowiskiem pracy, w którym pracownik znajduje się w stałej gotowości.
Agnieszka Pindera
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".
Elementy instalacji przypominają organiczno-syntetyczne hybrydy. Duet Pakui Hardware podejmuje temat postępu technologicznego i jego wpływu na ludzkie ciała. W pracy Na żądanie Neringa Černiauskaitė i Ugnius Gelguda wykorzystali wydruki wykonanych w przestrzeni kosmicznej zdjęć NASA, przywodzące na myśl skórę futurystycznych organizmów. Tytuł odnosi się do zjawiska nieustannej dostępności online i dematerializacji pracy. Platformizacja, praca zdalna i automatyzacja prowadzą do tego, że realne działania pracujących osób stają się rozproszone i niewidzialne. Ukryte za interfejsami, ale aktywne w cyfrowym obiegu okablowane ciała stają się zasobem, uwikłanym w kapitalistyczną logikę produktywności.
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]
