Marcelo Zammenhoff (właśc. Piotr Wygachiewicz)

Regresja industrialna oddala marzenia (Regresja industrialna zabija marzenia)

Udostępnij:
Datowanie: 1990
Technika: film barwny z dźwiękiem, zapis cyfrowy (przeniesiony z zapisu analogowego)
Materiały: kaseta VHS, płyta DVD
Rozmiar:min. 18 min, sekundy 47
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 09.07.2020
Numer inwentarzowy: MS/SN/V/155

Opis dzieła

Jeden z ostatnich filmów Marcelo Zammenhoffa zrealizowany na taśmie 8mm, a zarazem jedna z jego pierwszych świadomych kompozycji filmowych posiadająca określoną strukturę i narrację. Głównym motywem pracy jest monumentalny zbiornik gazu w Rembertowie, który artysta mijał w trakcie podróży pociągiem do policealnej szkoły fotografii w Mińsku Mazowieckim. W czasie demontażu konstrukcji zbiornika zginęło dwóch robotników. Historia ta wzmocniła fascynację artysty budowlą.

Monumentalna wieża obserwowana jest z bliska oraz z perspektywy jadącego pociągu, oddając pomnikowy wymiar upadającego przemysłu. Obrazom towarzyszy ścieżka dźwiękowa złożona z oniryczno-psychodelicznej narracji autora inspirowanej historią wypadku, oraz dźwięki muzyki zespołu Esplendor Geometrico. Film został przegrany na VHS, zanim pierwotna taśma 8mm zaginęła.

Jakub Gawkowski


LogotypDofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".


Marcelo Zammenhoff (właśc. Piotr Wygachiewicz)

Artysta współczesny, performer, kompozytor, eksperymentator. Przedstawiciel polskiego kina eksperymentalnego, offowego i eksperymentalnej sceny muzycznej electro/synth/noise, a także działacz i organizator wydarzeń kulturalnych. Mieszka i tworzy w Łodzi. Konstruktor pierwszych samplerów kasetowych. Autor „Telewizji Antlantyda” – pionierskich programów emitowanych w TVP2 latach 1993–94, a także czterech Festiwali Myśli Cyfrowej CYFROTEKA, założyciel Teatru Elektrycznego, grupy filmowej Plazma TV oraz ekstremalnej galerii Xylolit w Łodzi (działającej w latach 1995–96). Na początku lat 90. XX wieku był prekursorem nowych gatunków muzycznych...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także