Marta Krześlak
Nadbrzeżna skała zainfekowana przez zachody słońca
Datowanie: | 2018 |
Technika: | technika własna |
Materiały: | żywica epoksydowa, stal, naświetlacz, czujnik ruchu, kabel |
Rozmiar: | wys. 81 cm, szer. 28,5 cm, głęb. 28,5 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 18.06.2020 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/632 |
Opis dzieła
Marta Krześlak jest autorką wielkoskalowych instalacji przestrzennych. Często są dedykowane konkretnym miejscom, ale najczęściej mają na celu wywołanie stanu emocjonalnego, w którym radość miesza się z nostalgią. Swoimi instalacjami budującymi wyobrażone krajobrazy tworzy więc sytuacje, w których prowokuje widza do odczuwania jednocześnie nostalgii za przeszłością (szczególnie tą osobistą) i niepokoju o przyszłość (w wymiarze bardziej globalnym, planetarnym).
Zapytana przez Joannę Glinkowską, o to, co łączy jej różne prace, odpowiedziała:
“Wydaje mi się, że wspólnym mianownikiem jest tworzenie przestrzeni, która jest swoistym dysonansem rzeczywistości. Przy tym tworzenie sytuacji, które przywołują wspomnienia. Zbieram przedmioty, które są naznaczone ciężarem sentymentu, są czyjeś, wyblakłe od słońca, były świadkami jakiś zdarzeń. Próbuję stworzyć sytuację, w której stają się przedmiotami z ‘przeszłej przyszłości’, opowiadają o przyszłości, której nie będzie, bo ją straciliśmy.”
Tworzywem dla jej prac są często materiały znalezione, wyrzucone na śmietnik, a jednocześnie sztuczne, długotrwałe, te które w tzw. środowisku naturalnym przetrwają setki lat. W przypadku obiektów znajdujących się w kolekcji Muzeum Sztuki artystka z tych zanieczyszczających środowisko (a przez nią znalezionych) materiałów wykonała (na co wprost wskazują tytuły) autorski projekt rafy koralowej czy topniejącą górę lodową. Krześlak złożone i przekraczające naszą wyobraźnię kwestie związane z zagładą klimatyczną zamyka w niewielkiej formie obiektu, pozwalając nam się dosłownie nad nim pochylić. Dodatkowo instalacja Nadbrzeżna skała zainfekowana przez zachody słońca ma zamontowany czujnik ruchu, który powoduje, że lampa reaguje na zbliżanie się człowieka.
Zmniejszając skalę obiektu z odległego i planetarnego na obiekt galeryjny artystka nie tyle pozwala nam oswoić globalne problemy, ile odczuć naszą ambiwalentną relację z nimi - zostało naukowo potwierdzone, że sposób naszego życia jako gatunku ma realny wpływ na wymieranie ekosystemów, a jednocześnie jako jednostki mamy poczucie, że mamy znikomy wpływ na przyszłość planety.
Katarzyna Słoboda
Audiodeskrypcja
Autorka: Marta Krześlak
Tytuł: Nadbrzeżna skała zainfekowana przez zachody słońca.
Tworzywo: Instalacja z kamienia umieszczonego na piedestale i oświetlonego elektrycznym światłem.
Wąski, stalowy piedestał pokryty rdzą sięga około 80 m wysokości. Na nim położony jest kamień z żywicy epoksydowej. Pod nim znajduje się naświetlacz LED skierowany w górę. Kamień jest półprzezroczysty w odcieniach czerwieni, mniej lub bardziej intensywnej w różnych miejscach. Ma nieregularny kształt i powierzchnię raczej gładką. Brak w niej ostrych kantów, jest nieduży, zajmuje powierzchnię nieco większą od dłoni. od spodu Na kamień rzucane jest żółte światło, które rozchodzi się wewnątrz niego. Czujnik ruchu zainstalowany w pracy oświetla ją, tylko wtedy, gdy ktoś się zbliży się do pracy.
Przezroczysty kamień o czerwonej barwie oświetlony jest ciepłym światłem, które rozświetla go od środka, jak światło tytułowych zachodów słońca.
Autor: Wojciech Grum
Konsultacja: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk, Magdalena Rutkowska
Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2020
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.