Udostępnij:
Datowanie: 50. XX
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały: papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 30 cm, szer. 40 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1987
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/1932

Opis dzieła

Henryk Makarewicz był reportażystą, który wyławiał z rzeczywistości wyjątkowe i istotne tematy. Fotografował – jak się wydaje – nie zważając na cenzurę, dlatego też wiele z jego prac nie zostało opublikowanych. Zwracał również uwagę na zjawiska czysto estetyczne. W pracy Papier nieważne są sprawy społeczno-polityczne. Liczy się opowieść, umieszczona w znakomitych dekoracjach. Makarewicz pokazał, jak bardzo codzienność potrafi być zaskakująca i frapująca. Jedni widzą tu zwykłą scenę w fabryce, inni człowieka i olbrzymi zwój papieru, jeszcze białego, bez liter i bez słów.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 390).

Wystawy

Zimna rewolucja. Socrealizmy w Europie Środkowowschodniej [2021-03-26-2021-10-10]

Henryk Makarewicz

Fotograf, operator. Absolwent Katolickiego Uniwerystetu Lubelskiego z 1939 roku. W czasie wojny dokumentował bombardowanie Lublina (1939), od 1944 r. związany z wojskową wytwórnią „Czołówka”. Autor między innymi zdjęć zdobytego Berlina. Po wojnie zatrudniony w Polskiej Kronice  Filmowej Oddział Małopolski (1946-1982) i Wytwórni Filmów Dokumentalnych. Prowadził dokumentację Nowej Huty od początku jej istnienia. Na licznych zdjęciach widać place budowy Nowej Huty, dzielnicę z lotu ptaka, portrety budowniczych i przodowników pracy, mieszkańców dzielnicy podczas codziennych zajęć - u fryzjera, podczas gotowania obiadu, spacerów. Jego rozpoznawalny,...

Inne dzieła tego artysty / artystki