Henryk Makarewicz

Znicz pokoju

Udostępnij:
Datowanie: 1945 - 1950
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały: papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 40 cm, szer. 29.8 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1987
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/1927

Opis dzieła

Znicz, który „płonie” na fotografii Makarewicza jest nieco inny – to komin pracującej maszyny. Tak w socrealistycznym ujęciu należało rozumieć powojenny pokój, symbolizowały go praca, przemysł ciężki i budowanie od podstaw nowej rzeczywistości. Tytuł zdjęcia Makarewicza jest monumentalny i pełen patosu. Nie dziwi to w kontekście realiów epoki, jak i właściwości języka, jakim posługiwała się ówczesna propaganda. W jej retoryce słowo „pokój” nabrało magicznego wręcz charakteru. Zaklinając rzeczywistość, w krajach znajdujących się pod kontrolą partii komunistycznych, odmieniano je przez wszystkie przypadki i umieszczano w najrozmaitszych konfiguracjach – od zakładów imienia Obrońców Pokoju, Wyścigi Pokoju, Kongresy Pokoju, po kina Pokój. Niesiono je na transparentach podczas pierwszomajowych pochodów i, co znamienne, ów „pokój” zaprowadzano siłą w coraz to nowych regionach świata.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 824).

Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 
Wystawy

Zimna rewolucja. Socrealizmy w Europie Środkowowschodniej [2021-03-26-2021-10-10]

Henryk Makarewicz

Fotograf, operator. Absolwent Katolickiego Uniwerystetu Lubelskiego z 1939 roku. W czasie wojny dokumentował bombardowanie Lublina (1939), od 1944 r. związany z wojskową wytwórnią „Czołówka”. Autor między innymi zdjęć zdobytego Berlina. Po wojnie zatrudniony w Polskiej Kronice  Filmowej Oddział Małopolski (1946-1982) i Wytwórni Filmów Dokumentalnych. Prowadził dokumentację Nowej Huty od początku jej istnienia. Na licznych zdjęciach widać place budowy Nowej Huty, dzielnicę z lotu ptaka, portrety budowniczych i przodowników pracy, mieszkańców dzielnicy podczas codziennych zajęć - u fryzjera, podczas gotowania obiadu, spacerów. Jego rozpoznawalny,...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji