Udostępnij:
Datowanie: 1956
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały: papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 39.8 cm, szer. 29.9 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 31.12.1987
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/1937

Opis dzieła

Kadr fotografii zdominowany jest przez potężne tryby i koła zębate, które poruszają maszynę o trudnej do wyobrażenia wielkości. Stoi za nią schludnie ubrany robotnik, który ją reguluje, a może naprawia? Rzuca się w oczy precyzja wykonania trybów, ich czystość i połysk. Zdjęcie, z punktu widzenia „ideologicznej czystości”, jest jak najbardziej „słuszne”. Robotnik, sądząc po stroju, pracuje w doskonałych warunkach, a lśniąca maszyna jest pewnie częścią wzorcowej fabryki. Fotografia jest jednak w podejrzany sposób formalnie wyszukana, a postać mężczyzny nierealna, usytuowana w półcieniu i nie wiadomo, czy, być może, nie próbuje on maszyny zatrzymać. Z takimi i podobnymi pytaniami, pełnymi podchwytliwości, zmagali się twórcy w latach 50. XX w. Szczęściem stalinizm chylił się ku upadkowi. Był rok 1956, w którym w Polsce nastąpiła zmiana politycznego kursu, tzw. „odwilż”, a restrykcje wobec sztuki zostały w sposób zauważalny zmniejszone. Na jakiś czas.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 818).

Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 
Henryk Makarewicz

Fotograf, operator. Absolwent Katolickiego Uniwerystetu Lubelskiego z 1939 roku. W czasie wojny dokumentował bombardowanie Lublina (1939), od 1944 r. związany z wojskową wytwórnią „Czołówka”. Autor między innymi zdjęć zdobytego Berlina. Po wojnie zatrudniony w Polskiej Kronice  Filmowej Oddział Małopolski (1946-1982) i Wytwórni Filmów Dokumentalnych. Prowadził dokumentację Nowej Huty od początku jej istnienia. Na licznych zdjęciach widać place budowy Nowej Huty, dzielnicę z lotu ptaka, portrety budowniczych i przodowników pracy, mieszkańców dzielnicy podczas codziennych zajęć - u fryzjera, podczas gotowania obiadu, spacerów. Jego rozpoznawalny,...