Henryk Makarewicz

Narada wytwórcza w spółdzielni produkcyjnej

Udostępnij:
Datowanie: ~ 1950
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały: papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 29.2 cm, szer. 39 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1987
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/1933

Opis dzieła

Fotografia przedstawia zadymioną salę, w której zasiadają debatujący członkowie spółdzielni produkcyjnej. Nie ma prezydium, są tylko szeregowi pracownicy. Jeden uważnie studiuje kartkę z tekstem. Widać, że spotkali się tu ludzie naprawdę zaangażowani, skupieni i poważni. Sala jest pełna, co pokazuje, że sprawa jest nieobojętna i warta zachodu. Tą niemal podniosłą atmosferę uzupełnia estetyzujący, poetycki obraz obłoków dymu papierosowego prześwietlonych przez słońce, które dodaje spotkaniu jasności i pogody. Spółdzielnie produkcyjne miały być odpowiedzią na kapitalistyczne rozumienie przedsiębiorstwa, w którym istnieje ostry podział na chciwych właścicieli i uciskanych pracowników. Przedstawiane jako modelowy wzorzec ekonomicznej aktywności, spółdzielnie okazały się w istocie kolejnym z utopijnych pomysłów, z których składała się niewydolna, socjalistyczna gospodarka. Udział w takich niekończących się zebraniach był obowiązkowy.

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 816).

Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 
Wystawy

Zimna rewolucja. Socrealizmy w Europie Środkowowschodniej [2021-03-26-2021-10-10]

Henryk Makarewicz

Fotograf, operator. Absolwent Katolickiego Uniwerystetu Lubelskiego z 1939 roku. W czasie wojny dokumentował bombardowanie Lublina (1939), od 1944 r. związany z wojskową wytwórnią „Czołówka”. Autor między innymi zdjęć zdobytego Berlina. Po wojnie zatrudniony w Polskiej Kronice  Filmowej Oddział Małopolski (1946-1982) i Wytwórni Filmów Dokumentalnych. Prowadził dokumentację Nowej Huty od początku jej istnienia. Na licznych zdjęciach widać place budowy Nowej Huty, dzielnicę z lotu ptaka, portrety budowniczych i przodowników pracy, mieszkańców dzielnicy podczas codziennych zajęć - u fryzjera, podczas gotowania obiadu, spacerów. Jego rozpoznawalny,...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji