#otwarty Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku

Alexej von Jawlensky

Wielkie medytacje nr 3 [Grosse Meditation N.3]

Udostępnij:
Datowanie: 1936
Technika: malarstwo olejne
Materiały:farby olejne, tektura
Rozmiar:25 x 17 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 15.01.1947
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/199
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Serie obrazów w niewielkich formatach, malowanych techniką olejną głównie na tekturze, wyrażają konsekwentne poszukiwania pierwiastka boskiego w ludzkim obliczu. Dążeniem Jawleńskiego było właśnie ukazanie w sztuce duchowości. Cykle takie jak głowy mistyczne (1917‑1919), głowy abstrakcyjne (1921‑1935), a także pejzaże z okresu 1914‑1921 łączy nie tylko tradycja ikonopisarstwa, lecz także głębokie przeżywanie wewnętrznego świata, zbliżone do mistycyzmu.

Gdy w 1896 r. Alexej Jawleński przyjechał z Moskwy do Monachium, aby kontynuować artystyczną edukację na tamtejszej Akademii Sztuki, nawiązał kontakt z rodakiem Wasylem Kandyńskim. Został wówczas członkiem, zawiązanej w 1909 r. wokół Kandyńskiego, grupy Neue Künstlervereinigung München, która była zapowiedzią późniejszego Błękitnego Jeźdźca (1911‑1914) i stowarzyszenia Der Blaue Vier utworzonego w Weimarze w 1924 r. Na ten okres przypada najbardziej charakterystyczna i najintensywniejsza twórczość Jewleńskiego, którą zaliczamy do niemieckiego ekspresjonizmu.

Magdalena Ziółkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 518-519).

Alexej von Jawlensky

Artysta na ogół wypowiadał się w całych cyklach, eksplorujących obszary jego zainteresowań. Wariacje (1915–21) to studia pejzażu, powtarzające ten sam motyw, zmieniający się zależnie od światła i pogody. W 1917 roku zaczęła powstawać pierwsza seria Głów – Głowy mistyczne. Równolegle artysta tworzył cykl Twarz Zbawiciela (1917–21), a od 1918 aż po rok 1935 Głowy abstrakcyjne. Do tego właśnie cyklu należy opisana praca. Ostatni cykl przywołujący motyw twarzy to Medytacje i Wielkie medytacje (1934–37). W tej serii prac intensywne dotychczas barwy gasną, ciemnieją, a zarys twarzy ograniczony jest do czarnego krzyża nosa i brwi....

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty