Alexej von Jawlensky

Wielkie milczenie nr 6. Twarz Zbawiciela [Das Grosse Schweigen N.6. Heilandsgesicht]

Udostępnij:
Datowanie: 1918 - 1919
Technika: malarstwo olejne
Materiały: tektura, farba olejna
Rozmiar:wys. 36 cm, szer. 27 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1947
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/213

Opis dzieła

Serie obrazów w niewielkich formatach, malowanych techniką olejną głównie na tekturze, wyrażają konsekwentne poszukiwania pierwiastka boskiego w ludzkim obliczu. Dążeniem Jawleńskiego było właśnie ukazanie w sztuce duchowości. Cykle takie jak głowy mistyczne (1917‑1919), głowy abstrakcyjne (1921‑1935), a także pejzaże z okresu 1914‑1921 łączy nie tylko tradycja ikonopisarstwa, lecz także głębokie przeżywanie wewnętrznego świata, zbliżone do mistycyzmu. Gdy w 1896 r. Alexej Jawleński przyjechał z Moskwy do Monachium, aby kontynuować artystyczną edukację na tamtejszej Akademii Sztuki, nawiązał kontakt z rodakiem Wasylem Kandyńskim. Został wówczas członkiem, zawiązanej w 1909 r. wokół Kandyńskiego, grupy Neue Künstlervereinigung München, która była zapowiedzią późniejszego Błękitnego Jeźdźca (1911‑1914) i stowarzyszenia Der Blaue Vier utworzonego w Weimarze w 1924 r. Na ten okres przypada najbardziej charakterystyczna i najintensywniejsza twórczość Jewleńskiego, którą zaliczamy do niemieckiego ekspresjonizmu.

Magdalena Ziółkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 518-519).

Wystawy

Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]
Wielka wojna [2018-11-23-2019-03-17]

Alexej von Jawlensky

Artysta na ogół wypowiadał się w całych cyklach, eksplorujących obszary jego zainteresowań. „Wariacje" (1915–21) to studia pejzażu, powtarzające ten sam motyw, zmieniający się zależnie od światła i pogody. W 1917 roku zaczęła powstawać pierwsza seria Głów – „Głowy mistyczne". Równolegle artysta tworzył cykl „Twarz Zbawiciela" (1917–21), a od 1918 aż po rok 1935 „Głowy abstrakcyjne". Do tego właśnie cyklu należy opisana praca. Ostatni cykl przywołujący motyw twarzy to „Medytacje" i „Wielkie medytacje" (1934–37). W tej serii prac intensywne dotychczas barwy gasną, ciemnieją, a zarys twarzy ograniczony jest do czarnego...

Inne dzieła tego artysty / artystki