Hans (Jean) Arp
Kompozycja (rysunek 4)
Datowanie: | 1932 r. |
Technika: | rysunek |
Materiały: | papier, tusz |
Rozmiar: | wys. 26 cm, szer. 21 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/16 |
Opis dzieła
Wyobraźnia widza odczytuje te bezkształtne, zagadkowe formy jako poetyckie metafory. Poezja i plastyka mają swoje własne środki wyrazu, które w tej pracy łączą się w jeden przekaz. Oba rodzaje twórczości posługują się przenośniami, niedopowiedzeniem i symbolami, które oddziałują na siebie nawzajem. Artyści związani z awangardą dążyli do zatarcia granic między różnymi dziedzinami sztuki. Do wielu ciekawych dialogów dochodziło na styku malarstwa i poezji, czego przykładem jest tomik wierszy Jana Brzękowskiego z ilustracjami Jeana Arpa. Polski poeta cenił niejednoznaczność twórczości tego artysty, która zbliżała ją do poezji: „Arp łączy w swojej twórczości dwie sprzeczności: rygor sztuki abstrakcyjnej z brakiem rygoru nadrealizmu i dadaizmu” – pisał Brzękowski.
Karol Jóźwiak (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 142).
A-geometria. Hans Arp i Polska [2017-04-15-2017-06-15]
A Polish Avant-garde, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński [2018-10-24-2019-01-14]
Group Dynamics - Collectives of Modernist Period [2021-10-19-2022-04-24]